کمبود نقدینگی، مشکل اصلی واحدهای صنعتی راکد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. کمبود نقدینگی، مشکل اصلی واحدهای صنعتی راکد

 

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مشکل ۵۶ درصد واحدهای صنعتی راکد، کمبود نقدینگی است.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، علی رسولیان با اشاره به آمار حدود ۱۸ درصدی واحدهای غیرفعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گفت: پارسال احیا و فعال‌‌سازی هزار و ۵۰۰ واحد راکد موجود در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور پیش‌بینی شده بود، اما در نهایت هزار و ۵۵۷ واحد احیا شدند.

وی اضافه كرد: حاصل این اتفاق 4 هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری جدید در این واحدها و ایجاد ۲۵ هزار و ۹۸۸ شغل جدید بود.

رئيس هيات مديره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: برای سال ۱۴۰۰ احیا‌ هزار و ۶۰۰ واحد در مجموعه شهرک‌های صنعتی و ۸۰۰ واحد دیگر در خارج از این مجموعه را در دستور کار داریم که دومی، امسال از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ما محول شده است.

به گفته رسوليان، آمارها نشان می‌دهد مشکل ۵۶ درصد واحدهای یاد شده، کمبود نقدینگی و تامین مالی است. علاوه بر آن، نبود بازار، اختلاف شرکا، تامین مواد اولیه، مشکلات قضایی و زیرساختی، مالیات و تامین اجتماعی، بزرگ‌ترین مشکلات این واحدهاست.

وی بيان كرد: مشاوران سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در قالب کلینیک‌های کسب‌ و کار در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور مستقر هستند و مشکلات واحدهای یاد شده را در كارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها مطرح می‌کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: واحدهایی که مشکل تامین نقدینگی دارند، به بانک‌ها معرفی می‌شوند. همچنین این سازمان با مشارکت صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري صنايع كوچك، با واحدهای نیازمند ضمانت‌ نامه بانکی، در این زمینه همکاری می‌کند.

رسولیان افزود: برای سایر واحدهایی که با مشکلات قضایی، مالیاتی، تامین اجتماعی و… مواجهند نیز در كارگروه‌های تسهیل و رفع موانع توليد استانی تصمیم‌گیری شده و راهکار مقتضی ارائه می‌شود.

وي اضافه کرد: در زمینه تامین مالی مورد نیاز واحدها، امسال 5 هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار داده شده تا به واحدهای نیازمند کمک شود.

فهرست