گرانی ارز به نفع تولید داخل شد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. گرانی ارز به نفع تولید داخل شد

 

قائم ‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: افزایش قیمت دلار با وجود همه مشکلاتی که برای کشور و معیشت مردم ایجاد کرد، در حوزه تجارت بین‌الملل سبب شد تا واردات کالاهای خارجی گران‌تر از قبل تمام شود. همین مساله سبب شد شاهد کاهش قاچاق و ایجاد رونق بازار کالاهای ایرانی باشیم.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، آرمان خالقی با اشاره به شاخص سهولت فضای کسب‌وکار در کشورمان گفت: در این زمینه مطابق بررسی‌های بانک جهانی، امتیاز خوبی در مقایسه با دیگر کشورها نداریم. این مساله را خود ما نیز به طور عملی و با همه وجود حس می‌کنیم.

وی تصریح ‌کرد:‌ هرچه دغدغه‌های برون‌بنگاهی افزایش یابد، فضای کسب‌وکار نامطلوب‌تر خواهد شد که نمونه آن را در بروکراسی اداری، دشواری اخذ مجوزها، تغییرات ناگهانی قوانین و مقررات، مشکلات گمرکی، مالیات، تسهیلات بانکی، قانون کار، بیمه تامین اجتماعی، ورشکستگی شرکت‌ها، قانون تجارت و… شاهدیم.

قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران یادآور شد: سال ۹۹ با توجه به تداوم تحریم‌ها، شیوع کرونا، تشدید تورم و رکود و سقوط ارزش ریال، برای بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی و عموم مردم سال سختی بود، اما در همین سال سخت نیز چند اتفاق ویژه را شاهد بودیم.

به گفته وی، کاهش ارزش ریال با وجود همه مشکلاتی که برای کشور و معیشت مردم ایجاد کرد، در حوزه تجارت بین‌الملل سبب شد واردات کالاهای خارجی گران‌تر از قبل تمام شده و به‌صرفه نباشد. همین مساله سبب شد شاهد ورود کمتر کالای قاچاق باشیم و فضا برای تولیدکنندگان داخلی بازتر شود.

خالقی خاطرنشان‌کرد: این فضا به‌ویژه در صنایع لوازم‌خانگی، نساجی و پوشاک و صنایع غذایی، به صنایع داخلی کمک کرد.

وی بیان‌ کرد: شرایط اقتصادی موجب شد در حوزه کالاهای گران‌قیمت بادوام مثل حوزه ساختمان، شاهد کاهش تولید مسکن و گرانی مصالح ساختمانی باشیم، در نتیجه طیف وسیعی از مردم قادر به خرید مسکن نشدند.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه ‌داد:‌ در حوزه کالاهای مصرفی بادوام نظیر خودرو، فرش و لوازم‌ خانگی، شاهد بودیم مردم نسبت به قدرت خریدشان در حال خرید هستند و برخی دیگر نیز ورود به بازار ارز، بورس و سهام را ترجیح دادند، اما آنچه مسلم است نگهداری پول نقد بسیار کاهش یافت.

وی اضافه‌کرد:‌ افرادی که قدرت خرید کالاهای بادوام را نداشتند به خرید بیشتر مایحتاج عمومی خود روی آوردند، به‌طوری که در برخی موارد احتکار خانگی مایحتاج را شاهد بودیم.

خالقی اظهار کرد: همه تغییرات سریع یاد شده سبب شد محاسبات مسئولان اقتصادی کشور به هم بریزد و هر لحظه شاهد باشیم سیل نقدینگی مردم به سمت و سویی منحرف شده و آن قسمت را به هم بریزد که ناشی از مدیریت اشتباه اقتصادی است.

وی خاطرنشان‌کرد: با محدود شدن ورود کالاهای خارجی و فعالیت خارجی‌ها در کشور، توان تولید داخل به راه افتاد، به طوری که شاهد فعال شدن بسیاری واحدهای تولیدی غیرفعال و نیمه فعال و افزایش ظرفیت واحدهای موجود بودیم. همچنین اراده‌ای در قوای سه‌گانه کشور برای کمک به واحدهای راکد شکل گرفت.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان کرد: به این ترتیب، پس از سال‌ها به این نتیجه رسیدیم که تولید، محور اقتصاد کشور است و تولید ملی، افتخار ملی شد و مردم بیشتری به سوی خرید کالای ایرانی روی آوردند که همه این‌ها در مجموع، اتفاقاتی مبارک و از فرصت‌هایی بود که تحریم‌ها در اختیارمان گذاشت.

وی با اشاره به احتمال برداشته شدن تحریم‌ها در فضای جدید سیاسی بین‌المللی گفت: در سال‌های گذشته و متاثر از تحریم‌ها، نوعی شرایط گلخانه‌ای در فضای اقتصادی کشور ایجاد شد تا به هر نحوی تولید را حفظ کنیم و امتیازاتی داده شد تا تولید به هر قیمتی ادامه یابد.

خالقی تاکید کرد: باید مراقب باشیم این شرایط موجب تنبل شدن تولیدکنندگان نشود و به شرایط حمایتی عادت نکنند، زیرا اگر روزی تحریم‌ها برداشته شود و کالاهای خارجی به بازار بیایند، تولیدات داخلی با شوک مواجه می‌شوند.

وی یادآور شد: همین مساله سبب شد امروز در صنعت خودرو با شرایط انحصاری مطلق مواجه باشیم، به ‌طوری که اگر خودروهای خارجی مدرن با امکانات و آپشن‌های روز وارد کشور شوند، تولیدات داخلی یارای رقابت با آنها را نخواهند داشت و این صنعت آسیب خواهد دی،. بنابراین باید برای تولید و عرضه رقابتی تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این دیدگاه به معنای استقبال از مصرف کالاهای خارجی نیست، تصریح‌کرد:‌ فعالان اقتصادی از طبیعی شدن روند مبادلات بین‌المللی استقبال می‌کنند، زیرا در این شرایط می‌توان مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز را وارد کرده و کیفیت محصولات‌مان را در فضای رقابتی افزایش دهند، اما تداوم فضای گلخانه‌ای موجود روح رقابت را از ما می‌گیرد.

خالقی با اشاره به ادبیات اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی وقتی حاصل می‌شود که اقتصاد کشورمان و دیگر کشورها را دوجانبه به یکدیگر متصل کنیم. هرچه تعداد این کشورها افزایش یابد، منافع اقتصادی مشترکی تعریف می‌شود و در این صورت، دیگر تحریم‌ها کارساز نبوده و آسیب رساندن خارجی‌ها به اقتصاد ایران دشوار می‌شود.

منبع: ایرنا

فهرست