۳ راهبرد اساسی در مسیر تولید دانش‌بنیان

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. ۳ راهبرد اساسی در مسیر تولید دانش‌بنیان

کیوان کاشفی- عضو هیات رئیسه اتاق ایران

طی چند سال اخیر مقام معظم رهبری حساسیت ویژه‌ای نسبت به پیشرفت علم و تکنولوژی داشتند و در جلسات متعددی نیز بر اهمیت حوزه دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها بسیار تأکید کردند.

آینده تولید و اقتصاد در ایران و جهان بر پایه همین تولیدات دانش‌بنیان است. اولین راهبرد توجه به نیروهای انسانی ارزشمند و فعال در حوزه دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها است. نیروهای انسانی که در حوزه علم، تکنولوژی و اقتصاد دانش‌بنیان فعالیت دارند به‌آسانی به دست نمی‌آیند و از سوی دیگر همین نیروهای انسانی منشأ و سرچشمه برنامه‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان هستند. بنابراین نیازمند حفظ، تقویت و افزایش نیروهای فعال در این عرصه هستیم.

از یک‌سو باید برای افرادی که اکنون در حوزه دانش‌بنیان فعالیت دارند حمایت‌های ویژه مادی و معنوی در نظر گرفته شود و از سوی دیگر تلاش کنیم تعداد این افراد بیشتر شود. امروز بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ و معتبر جهان در حال رقابت برای جذب این نیروها هستند و ما نباید اجازه بدهیم این نیروها از دست بروند.

همچنین لزوم تسهیل شرایط برای فعالیت اکوسیستم‌های دانش‌بنیان در کشور دومین راهبرد اساسی برای تحقق شعار سال است. این حمایت‌ها باید در زمینه‌های مختلف از حمایت‌های مادی و معنوی تا تسهیل در صدور مجوزها باشد.

ازآنجایی‌که حوزه دانش‌بنیان فضای کسب‌وکار مختص به خود و متفاوت از سایر حوزه‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و … را دارد، نیازمند تسهیلگری ویژه در این فضا و حتی اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر و در نظر گرفتن قوانین حمایتی هستیم.

راهبرد سوم ایجاد ارتباط بین تولیدات دانش‌بنیان با زنجیره ارزش تولید و تجارت است و باید تلاش کنیم زمینه ورود تولیدات دانش‌بنیان کشور به بازارهای جهانی فراهم شود.

فعالیت‌های حوزه دانش‌بنیان به‌گونه‌ای است که تمام دنیا می‌توانند از آن برخوردار شوند، اتصال شرکت‌های فعال در این حوزه به اقتصاد جهانی می‌تواند خروجی مناسبی در زمینه بین‌المللی کردن این شرکت‌ها و افزایش سرمایه و درآمد آنها به میزان قابل‌توجه داشته باشد.

منبع: تجارت آنلاین

فهرست