حسین زاهدی: با پیش بینی نرخ بهره 40 درصدی جهش تولید ممکن نخواهد بود

  1. خانه
  2. اخبار
  3. حسین زاهدی: با پیش بینی نرخ بهره 40 درصدی جهش تولید ممکن نخواهد بود

به دنبال شنیده شدن زمزمه های افزایش نرخ تسهیلات بانکی تا 40 درصد و نزدیک به تورم، رسیدن به جهش تولید آنهم با مشارکت مردم که مستلزم توانمندسازی افراد برای کمک به رشد و توسعه اقتصادی است با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، حسین زاهدی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران ضمن اشاره به تبعات سیاست فروش «اوراق گواهی سپرده خاص» آن هم با سود ۳۰ درصد گفت: نرخ‌هایی که اخیراً برای تامین مالی از سوی بانک‌ها شنیده‌ایم بین 37 تا 40 درصد و نزدیک به تورم است  و این سیاست‌هایی که بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز در پیش گرفته، قطعاً تبعاتی خواهد داشت که در سایر موضوعات مانند نرخ بهره تولید و خدمات خود را نشان می‌دهد. البته نرخ رسمی هنوز توسط شورای پول و اعتبار اعلام نشده اما طبیعی است که وقتی بانک‌ها با نرخ 30 درصد سپرده جذب می‌کنند با نرخی بالاتر تسهیلات پرداخت کنند.

حسین زاهدی گفت: سیاست‌گذاری و تصمیم انتشار اوراق خاص به‌دنبال افزایش نرخ دلار و به‌منظور جلوگیری از ادامه روند افزایشی نرخ ارز در سال گذشته گرفته شد تا با جمع کردن نقدینگی از بازار ارز، ثبات را به بازار بازگردانند. اگرچه به نظر می‌رسد این سیاست در کوتاه مدت (به دور از مخاطرات سیاسی و اجتماعی) اثرگذار خواهد بود اما با افزایش نرخ بهره تسهیلات بانکی و بالا رفتن هزینه تامین مالی برای تولید، به‌زودی اثرات تورمی این سیاست در اقتصاد نمایان خواهد شد.

رئیس خانه صمت جوانان ایران گفت: نرخ بهره بانکی، تعیین‌کننده هدایت اعتبار به بخش‌های اقتصادی است. زمانی که این نرخ بالا باشد، به جای آنکه منابع جدید پولی به بخش‌های تولیدی و مولد اقتصاد هدایت شود، عمده آن در اختیار بخش‌های غیرمولد و پرسود قرار می‌گیرد و یا با پافشاری برای تزریق در بخش های تولیدی با نرخ بازگشت سرمایه بلند مدت به بدهی‌های معوق تبدیل می‌شود. مهم‌ترین راهبرد در اصلاح این روند، متعادل نگه داشتن نرخ سود بانکی است. به دنبال این امر شبه پول، یعنی سپرده‌های بلندمدت و کوتاه‌مدتی که سود روی آنها پرداخت می‌شود، کاهش می‌یابند و انگیزه برای استفاده از آنها در جریان اقتصادی بیشتر خواهد شد.

 

فهرست