برنامه‌های بورسی وزارت صمت برای سال 1400

  1. خانه
  2. اخبار
  3. برنامه‌های بورسی وزارت صمت برای سال 1400

 

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر بورس در خدمت تولید و بخش واقعی اقتصاد قرار نگیرد، نمی‌تواند در مسیری که برای آن تعیین شده است، نقش‌آفرینی کند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، سعید زرندی در آیین راه‌اندازی معاملات آتی نقره و حراج باز در بورس کالا گفت: بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب، حوزه تولید تنها راه نجات کشور در شرایط فعلی است، بلکه به دلیل همکاری‌های مثبتی که با بازار سرمایه و بورس کالا داشته‌ایم، جهتگیری‌های خوبی در این زمینه شکل گرفته است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در زمان روند صعودی بورس و اکنون که بازار سهام در مدار ریزشی قرار دارد، در شورای عالی بورس بر روی موضوعی تاکید و اعتقاد داشتیم که اگر بورس در خدمت تولید و بخش واقعی اقتصاد قرار نگیرد، نمی‌تواند در مسیری که برای آن تعیین شده است، نقش‌آفرینی کند.

وی خاطرنشان کرد: باید همه جهتگیری‌ها را در استفاده از ابزار علمی و جدیدی که در کشور شکل گرفته و متناسب با ادبیات دنیا است و منجر به رشد بخش واقعی اقتصاد می‌شود، به کار گیریم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در جهتگیری کلان وزارت صمت استفاده از موضوع یا توان بازار سرمایه به عنوان رکن اساسی شناخته شده است، بنابراین از اواخر سال ۹۸ مدل تغییر ساختاری را در مجموعه وزات صمت در پیش گرفتیم و دفتر تامین منابع مالی را شکل دادیم، با این رویکرد که بتوان ابزارهای نوینی در خدمت تولیدکنندگان قرار دهیم.

زرندی گفت: تولیدکنندگان ایران در حوزه فنی بسیار رشد کرده‌اند اما متناسب با این رشد در حوزه اصلاح ساختارهای مالی آماده نیستند، بنابراین در 2 سال گذشته تمرکز خود را در ترویج، توسعه و نگاه جدید به بازار سرمایه و استفاده از این ظرفیت قرار داده‌ایم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در حوزه بازار سرمایه با حمایت شورای عالی بورس و با مصوبه سران، معافیت مالیاتی را برای شرکت‌هایی که به بازار سرمایه روی آورده بودند، لحاظ کردیم و امیدواریم این موضوع به دلیل استقبالی که رخ داده، تمدید شود.

وی افزود: ۴۲۲ شرکت جدیدی که به آنها فراخوان داده بودیم، به سوی استفاده از ظرفیت بازار سرمایه روی آورده‌اند که با آنها به نتیجه‌های مثبتی رسیدیم.

زرندی گفت: از این میان ۲۲۴ شرکت با نهاد مالی قرارداد امضا کردند که این اتفاق خوبی است زیرا وارد مرحله اجرا شدند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به بورس کالا اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های خود را در حوزه بورس کالا آغاز کردیم و معتقدیم سال ۱۴۰۰ فرصت ویژه‌ای است برای اینکه بر این بورس تمرکز کنیم و در حوزه معدن مزایده ها را به این سمت بیاوریم.

زرندی اظهار کرد: سهم صنعت و معدن ۵۳ درصد و پتروشیمی ۲۷ درصد از معاملات بورس کالاست، به عبارتی ۸۰ درصد معاملات بورس کالا مربوط به خانواده صنعت و معدن است و باید از این ظرفیت بالا، حداکثر بهره را برد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شهریور سال ۱۳۸۲ بحث بورس فلزات مطرح شده بود و این اقدام، پایه‌ای بود که در مجموعه وزارت صنعت شکل گرفت. این کار در سال‌های بعد  شد و در نهایت بورس کالای فعلی شکل گرفت.

وی به راه‌اندازی معاملات آتی نقره و حراج باز در بورس کالا اشاره کرد و افزود: تشویق حضور تولید و صنعت در بورس کالا نیازمند تنوع ابزارهای مالی است که امروز روش حراج باز، گام مثبتی برای ثبات‌آفرینی و آرامش عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان حوزه صنعت در زمان انجام معاملات است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نقره از جمله صنایع استراتژیکی است که برنامه‌ریزی جدی برای آن داریم، افزود: برنامه‌ریزی لازم را برای تولید ۷۰ تن مصنوعات نقره‌ای و صادرات ۲۰ تن را برای سال ۱۴۰۰ انجام داده‌ایم که این موضوع نیازمند نگاه و فکر جدی است.

وی افزود: در هر ۱۰۰ کیلوگرم تولید مصنوعات نقره می‌توان ۱۸۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرد.

زرندی با بیان اینکه در حوزه تسهیل معاملات باید بیشتر اقدام کرد، گفت: نگاه به تامین مالی مانند به کار گرفتن اوراق سلف به خوبی در حوزه مجموعه بورس کالا انجام شده است.

وی افزود: نگاه تضمین تعهدات نیازمند بازنگری است و آمادگی همکاری بیشتر داریم تا به سمت نظام عرضه و تقاضا محور حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه برای توسعه حوزه اوراق بهادار و بورس کالا آماده همکاری هستیم، تاکید کرد: امسال هدفگذاری کردیم تا برای جهتگیری جدید در حوزه بورس اوراق ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کنیم که تاکنون نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان محقق شده است.

زرندی خاطرنشان کرد: در برنامه بودجه سال ۱۴۰۰ شرکت‌های سهامی عام پروژه مصوب شد که این موضوع هم فرصتی مناسب برای شکل‌گیری سرمایه‌گذاری‌های بزرگ با استفاده از بستر بازار سرمایه است.

منبع: شاتا

فهرست