سهم صنایع کوچک از درآمد هدفمندی یارانه‌ها داده نشد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. سهم صنایع کوچک از درآمد هدفمندی یارانه‌ها داده نشد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران می‌گوید سهم ۲۰ تا ۳۰ درصدی درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها که باید به صنایع کوچک و متوسط داده می‌شد، به این بخش اختصاص داده نشده است.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از رادیو گفت‌وگو، عبدالوهاب سهل‌آبادی گفت: همه کشور‌های دنیا به صنایع کوچک و متوسط بیشترین توجه را می‌کنند و بیشترین درصد اشتغال هم در بنگاه‌های کوچک تولیدی اتفاق می‌افتد اما در ایران متاسفانه از واحد‌های صنعتی کوچک، حمایت‌های لازم نمی‌شود و بیشترین حرف این واحد‌ها هم این است که اگر دولت کمک نمی‌کند حداقل اذیت نکند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با انتقاد از مانع‌تراشی‌های دولت در مسیر فعالیت واحد‌های صنعتی و تولیدی کوچک اظهارکرد: صدور آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های جدید و متعدد از جمله مسائلی است که این بنگاه‌ها را آزرده خاطر کرده است.
سهل‌آبادی از عملکرد بانک‌ها نیز انتقاد کرد و گفت: بانک‌ها در محاسبه سود برای صنایع کوچک به نوعی کلاهبرداری می‌کنند و حتی برای تسویه حساب هم دچار مشکلاتی می‌شوند که قابل جبران نیست.
وی از سختگیری بانک‌ها در اعطای تسهیلات بانکی و تامین وثایق مورد نیاز انتقاد کرد و افزود: بسیاری از واحد‌ها برای تامین وثیقه بانکی دچار مشکل می‌شوند. نظام بانکی حاضر به اعطای سرمایه ثابت به واحد‌های تولیدی و صنعت نیست و فقط سرمایه در گردش کوتاه مدت می‌دهد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران یادآورشد: بر اساس قانون قرار بود بین ۲۰ تا ۳۰ درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در اختیار صنایع کوچک و متوسط قرار گیرد اما این موضوع عملیاتی نشد.
سهل‌آبادی عملکرد صنایع در شرایط کرونایی و سال «جهش تولید» را بسیار موثر و مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما در ابتدای شیوع کرونا با کمبود ماسک مواجه شدیم اما با کمک شرکت‌های دانش بنیان و تلاش‌های مدیران و کارگران حوزه صنعت، این مشکل را به سرعت حل کردیم.
وی خاطرنشان کرد: قرار بود تامین اجتماعی از کارگران بیکار به دلیل تعطیلی موقت کارخانه‌ها حمایت کند اما یک ریال هم به این کارگران ندادند.
سهل‌آبادی با بیان اینکه دعوا و اختلافات دولت و مجلس ارتباطی به تولیدکننده ندارد، گفت: بخش خصوصی سال‌هاست در زمینه با مسائل مالی و بانک‌ها دچار ناامنی است و اموال بسیاری از همکاران ما به ناحق توسط بانک‌ها گرفته و فروخته شده است و این مجلس و دولت هستند که باید اقدام کنند.
او گفت: تولیدکنندگان و صنایع برای ادامه فعالیت نیازمند حمایت سه قوه هستند، اما متاسفانه تصمیمات خلق‌الساعه و اختلاف نظر‌های مجلس و دولت آن‌ها را خسته کرده است.
سهل‌آبادی تصریح کرد: سیستم بانکی کشور ما در ارتباط با تولید برای برای واحد‌های کوچک و متوسط بسیار خطرناک است.

فهرست