عدم آزاد سازی وارادات خودرو، یعنی خود تحریمی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. عدم آزاد سازی وارادات خودرو، یعنی خود تحریمی

امیرعلی تباشیری عضو هیت مدیره خانه صنعت معدن تجارت:
گاهي تحريم ها داخلي است ،قبل از اينكه دشمن بخواهد بفكر تحريم باشد خودمان گاهي براي نفع شخصي يا نفع اطرافيانمان مانند فرزند و داماد و غيره آب به آسياب دشمن ميريزيم و فقط سود هاي شخصي را درنظر ميگيريم و يك ملت را تحريم ميكنيم تا در اين صعود قيمت ها هم خوب موج سواري كرده باشيم و هم ماهي گيري سياسي و هم سود شخصي براي مثال اگر فردي از نزديكان كسي كه از جلوي واردات خودرو را گرفته اند و از چند روز يا چند ماه قبل اطلاع داشته باشد و با هم فكري و هم دستي چندين نفر خودرو هايي را وارد كنند و دپو كردن باشد و بعداز مدتي به چندين برابر قيمت بفروشد چه ميشود؟! اين خود يك رانت پنهان است و سوء استفاده . با واردكردن خودرو خيلي از ارز هايی كه بيرون از كشور است به كشور باز گردانده ميشود كه اين خود يك نفع و سود ملی بحساب مي آيد، در درجه بعد شكسته شدن قيمت خودرو هايي كه در اين مدت سير صعودی شديد و به جرات بگويم غيرقابل انتظار و وحشتناكي را داشته به همراه خواهد داشت ،
اين سير صعودی خيلي از دلال هارا شاد ميكرد و آنها خود تا حدودي با استفاده از سايت ها و فضای مجازی قيمت هارا هميشه صعودي نگه ميداشتند و هميشه اطمينان داشتند كه اگر امروز خودرو بفروش نرود در روز هاي بعدي سود چند برابري خواهد داشت .
اگر خودرو وارد كشور نشود بازار خودرو جولان گاه دلالان و خودرو ساز هاي داخلي ميشود كه حتي زه خودرو را يك آپشن ميدانند و روز به روز از كيفيت ها كاسته و به قيمت ها مي افزايند. هرچند ماه يك بار هم خودرا به ورشكستگي ميزنند قیمت هارا افزايش ميدهند دولت هم مبلغي را مثل يك مسكن تزريق ميكند تا مدتی آرام ميشوند و بعد از آن درباره افزايش قيمت ميدهند و به بهانه يك زه يا نبود قطعه خودرو هارا دپو ميكنند كه بارها از خبر گزاري هاي مختلف عكس هايي در اين مورد ديده ايم . واردات خودرو ايجاد رقابت خواهد كرد تا حداقل خودرو ساز هاي داخلي بجاي كاستن كيفيت و آپشن حساب كردن زه بغل خودرو و افزايش قيمت بفكر كيفيت و خدمات رساني بيشتر باشند .ارزهاي خارج از كشور و راحت تر شدن صادرات و تسويه حساب هاي خارج از ايران با وجود تحريم راحت تر شود اين يك نفع ملي است اگر بعضي از سود جويان و كاسبان سياسي اجازه واردات دهند.
شاید اولین مزیت آزادسازی واردات خودرو، افزایش عرضه خودرو در بازار ایران باشد و باید گفت، این مساله می تواند روی قیمت های خودرو تاثیرگذار باشد؛ چنانچه با نرخ ارز فعلی واردات خودرو خارجی آزاد شود، قیمت خودرو‌های سه میلیارد تومانی، شايد به کمتر از یک میلیارد تومان برسد.
دومین مزیت آزادسازی واردات خودرو، شکستن انحصار و رقابتی تر شدن عرضه خودروست. این مساله می تواند به تولید خودروهای باکیفیت تر توسط خودروسازان داخلی کمک کند.
سومین مزیت این است که بسیاری از افرادی که در کار واردات خودرو مشغول بودند و در این مدت ممنوعیت واردات خودرو بیکار شدند، می توانند دوباره به کار خود بازگردند. با رفع ممنوعیت واردات خودرو حدود چهارده هزار نیروی انسانی ـ که به سبب اجرای طرح واردات خودرو از سوی نمایندگی‌ها تعدیل شدند ـ دوباره به چرخه فعالیت خود باز خواهند گشت.
چهارمین مزیت این که با توجه به کیفیت بالای خودروهای خارجی و کم مصرف بودن آن ها، در مصرف سوخت اندکی صرفه جویی خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه این خودروها آلایندگی کمتری دارند، می توانند به بهبود وضعیت هوا کمک کنند؛ هر چند این بهبود اندک باشد.
پنجمین مزیت این است که با آزادشدن واردات خودرو، یک منبع درآمد جدیدی برای دولت از محل مالیات ستانی از واردات خودرو شکل خواهد گرفت.

فهرست