نبود ماسک استاندارد، بزرگترین چالش دوران کرونا

  1. خانه
  2. اخبار
  3. نبود ماسک استاندارد، بزرگترین چالش دوران کرونا

 

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران از تولید و توزیع گسترده ماسک‌های غیراستاندارد در کشور انتقاد کرد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، با شیوع بیماری کرونا در کشور، نابسامانی و آشفتگی شدیدی در زمینه تولید محصولات بهداشتی و محافظتی از جمله ماسک ایجاد و همین مساله باعث شد برخی سرمایه‌گذاران به فکر توسعه واحدهای تولید این محصول بیفتند. با این حال آنچه در واقعیت اتفاق افتاد، تولید ماسک‌های غیراستاندارد در سطح وسیع و توزیع در کشور بود که برخی از آنها هیچ تناسبی با استانداردهای تولید این محصول نداشت.

در میان شرکت‌هایی که به دنبال تولید ماسک رفتند، برخی فعالان حوزه تولید با تکیه بر تجربه و سابقه‌ای که در این حوزه داشتند توانستند خدمات مناسب‌تری ارائه کنند. با این حال برخی مشکلات که در حوزه تحریم‌های خارجی و داخلی وجود داشت، باعث شد شرکت‌هایی که تلاش می‌کردند با استانداردهای روز دنیا محصولات باکیفیت تولید و عرضه کنند، با مشکلات متعددی روبه‌رو شوند. به گفته برخی از آنها، تحریم‌های داخلی در این مسیر حتی از تحریم‌های جهانی نیز تاثیر منفی بیشتری داشته است.

حسین زاهدی، مدیر مجتمع تولید ماسک‌های N95 استاندارد می‌گوید: گلایه ما به عنوان تولیدکننده از تحریم‌های داخلی و سیستم مدیریتی است که به ناکارآمدی در مدیریت اجرایی در حوزه کسب و کار برمی‌گردد. ناکارآمدی مدیران اجرایی باعث شد بیش از 6 ماه دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که کشور در شرایط کرونا به آنها نیاز داشت، در گمرک معطل بماند.

 استاندارد جهانی؛ شرط اصلی تولید

مدیر مجتمع تولید ماسک N95 با بیان اینکه این شرکت برای تولید ماسک و تک تک اجزای تولید آن استانداردهای جهانی را رعایت کرده است، افزود: به عنوان مثال، کشی که در تولید ماسک به کار برده‌ایم از الیافی است که داخل کشور تولید نمی‌شود، بنابراین ناگریز از وارد کردن این کش‌ها بودیم اما اکنون با مذاکره با چند تولیدکننده داخلی در تلاشیم تا این نوع کش در داخل تولید شود.

وی ادامه داد: در قسمت پل بینی بالای ماسک‌های تولید شده در داخل کشور مفتول هایی وجود داشت که پس از چند ساعت استفاده، استحکام خود را از دست می داد، بنابراین برای ماسک‌های خود، این مفتول را نیز وارد کردیم. پارچه فیلتر برای استاندارد مورد نظر ما نیز در داخل تولید نمی‌شد، بنابراین آن را هم وارد کردیم و همین موضوع باعث شد تولید ماسک N95 در مجموعه ما با آخرین استانداردهای روز جهانی تطابق داشته باشد.

زاهدی اضافه کرد: با تولیدکنندگان داخلی مذاکره کرده‌ایم تا این محصولات در داخل تولید شوند و نمونه‌هایی نیز که اکنون تولید شده، تقریبا مطابق استانداردهای جهانی است که امیدواریم به تولید انبوه برسد.

 چالش تامین ماشین آلات و مواد اولیه

مدیر مجتمع تولید ماسک N95 یادآور شد: وقتی ماشین‌آلات و قطعات مورد نیاز خریداری و وارد کشور شدند، تولیدکننده چینی به دلیل شیوع کرونا در ایران، برای نصب و راه‌اندازی دستگاه‌ها، همکاری لازم را با ما نکردند، بنابراین از تکنسین‌های داخلی استفاده کردیم و با دانش بومی، دستگاه‌ها را داخل کشور مونتاژ کردیم. این در حالی ‌است که هیچ الگویی هم در اختیار نداشتیم و حتی برنامه‌‌ریزی و فرماندهی سیستم را هم خودمان انجام دادیم و در مدت 13 روز با کار شبانه‌روزی، همه دستگاه‌ها راه‌اندازی شدند.

او ادامه داد: چون محصولات و مواد اولیه تولید ماسک در شرکت ما وارداتی بود، افزایش نرخ ارز باعث افزایش هزینه‌ها در یک مقطع و کاهش درآمد در مقطع زمانی دیگری شد که نرخ ارز کاهش یافت. این مسائل موجب شد سرمایه‌های شرکت دچار نوسان شود.

نابسامانی قیمت‌ ماسک

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا و رشد تقاضا برای ماسک، بسیاری از فروشندگان قیمت ماسک را دستکاری و این کالا را با قیمت های غیرواقعی عرضه کردند، گفت: متاسفانه در انجمن نیز قیمت مصوبی برای ماسک وجود ندارد و مرجع قیمت، سازمان حمایت است. از سوی دیگر چون نظارتی بر بازار نیز وجود ندارد، این محصول به طور سلیقه‌ای قیمت‌گذاری می‌شود. در این زمینه باید ستاد تنظیم بازار وارد میدان شده و هر نوع قیمت‌گذاری نامتعارف را کنترل کند.

زاهدی با بیان اینکه مشکل امروز تولید، تحریم‌های خارجی نیست، افزود: شکی نیست که تحریم‌های خارجی، ظالمانه است، اما در کشور، تهدیدها به فرصت تبدیل نشده و تحریم‌های داخلی، مسیر تولید را دشوار و ناهموار کرده است.

وی ادامه داد: صدها دستورالعمل، قانون و مصوبه در مسیر تولید وجود دارد که هر یک با دیگری در تناقض است و همه این‌ها، تولید را با مانع روبه‌رو کرده‌اند. از سوی دیگر، ستادهایی برای تسهیل تولید در استان‌های مختلف ایجاد شده ولی در بسیاری از آنها، هیچ اتفاق مفیدی نمی‌افتد. این ستادها برخی صنایع را گلچین کرده‌اند و مشکلات آنها را در لحظه حل می‌کنند اما کار ریشه‌ای و زیرساختی برای حل مشکلات تولید انجام نداده‌اند.

به گفته وی در حال حاضر بسیاری از شرکت ها با 30 درصد ظرفیت فعالیت می کنند زیرا مشکل فروش دارند اما آیا شبکه ای برای تسهیل فروش ایجاد شده است؟ در کشورهای دیگر دنیا روند تولید و اجرای کار صنعتی آسان است و در همان دوره که ماشین آلات ما در گمرک ترخیص نمی شدند از کشورهای همسایه به ما پیشنهاد شد با در اختیار قرار دادن زمین رایگان و شرایط مناسب ماشین الات به آن کشور منتقل و کار در این کشور انجام شود اما ما نپذیرفتیم.

فهرست