چه کسی متولی حوزه جوانان است؟

  1. خانه
  2. اخبار
  3. چه کسی متولی حوزه جوانان است؟

احسان پیری-رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران

 

ایران با داشتن بیش از 30 میلیون نفر جمعیت 15 تا 40 ساله و برخورداری از جمعیت جوان تحصیلکرده و جوانان محقق و دانشمند، ظرفیت بالا و توان خیره‌کننده‌ای برای پیشرفت همه‌جانبه دارد. سرعت بالای رشد علمی کشور در سال‌های گذشته و کسب جایگاه‌های برتر جهان در زمینه فناوری‌هایی مثل سلول‌های بنیادی، نانو، هوافضا و… که غالبا به دست جوانان این مرز و بوم محقق شده است، گواهی بر نقش مهم جوانان در ساختن آینده کشور بوده و اهمیت نگاه ویژه مسئولان به جوانان را صدچندان می‌کند.

به نظر می‌رسد این نگاه، نزد مسئولان مغفول مانده و جا دارد این پرسش مطرح شود که متولی حوزه جوانان در دولت و حاکمیت، کدام نهاد یا سازمان است؟

سازمان ملی جوانان در سال 1379 با اهدافی همچون حل مسائل جوانان، اعتلا و رشد نسل جوان کشور و استفاده بهینه از استعداد و توانایی‌های نسل جوان شکل گرفت. وظایفی همچون مطالعه و پژوهش در حوزه‌های راهبردی امور جوانان، تدوین برنامه‌های جامع ساماندهی امور جوانان کشور، دریافت گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امور جوانان و بررسی فعالیت این دستگاه‌ها، مطالعه و بررسی قوانین و مقررات مربوط به جوانان و تهیه گزارش وضعیت جوانان در سطح ملی، از جمله اهداف تعریف شده برای این سازمان است.

متاسفانه پس از ادغام سازمان ملی جوانان با سازمان تربیت بدنی در سال 1389 و تشکیل وزارت ورزش و جوانان، اهداف تعریف شده برای این سازمان روی زمین ماند.

پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که با در نظر گرفتن نقش مهم جوانان در توسعه کشور که در بالا به آن اشاره شد و نیز با توجه به تکرار و اصرار مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر نقش جوانان در همه عرصه‌ها، آیا فقط حوزه ورزش باید مورد توجه وزارتخانه ورزش و جوانان قرار گیرد یا در بهترین حالت، پیگیری وام ازدواج، جزو مسئولیت‌های این وزارتخانه است؟ جا دارد از مسئولان بپرسیم در یک دهه‌ای که از عمر این وزارتخانه می‌گذرد، چه استراتژی یا چشم‌اندازی برای جوانان در این وزارتخانه تدوین شده است؟

امیدواریم مسئولان پاسخ قانع‌کننده‌ای به این پرسش‌ها داشته باشند. به هر حال به عنوان نماینده بخشی از جوانان، از مجلس، دولت و سایر نهادهای حاکمیتی استدعا دارم با در نظر گرفتن بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب، ساختار و ساز و کاری متناسب با اهمیت و نقش جوانان در آینده کشور تدوین کنند.

فهرست