کارنامه صنعتی در 42 سالگی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. کارنامه صنعتی در 42 سالگی

 

ایران در حالی امروز چهل و دومین سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی را آغاز کرد که بنا بر آمار رسمی، رشد قابل قبولی در 29 رشته صنعتی داشته و رکورد افزایش ۳۰۰ درصدی در تولید را در برخی حوزه‌ها به جای گذاشته است.
به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، در حال حاضر سهم اشتغال در بخش صنعت، حدود 32 درصد بوده و صنعت بعد از خدمات، دارای جایگاه دوم از نظر میزان اشتغال در کشور است.
از سوی دیگر براساس آنچه علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در روزهای اخیر اعلام کرده، رشد ایران در 29 رشته صنعتی قابل قبول بوده و در برخی رشته‌ها به افزایش 200 تا 300 درصدی در تولید رسیده‌ایم. رزم حسینی، تاکید کرده که رشد صنعتی ایران تا پایان سال به ۶ درصد خواهد رسید و این، بسیار ارزشمند است، چراکه در شرایط تحریم‌ها و با تلاش همه صنعتگران حاصل شده است.
رشد صنعت و معدن با وجود بحران کرونا
ادامه روند رو به رشد صنعت و معدن کشور در بحبوحه درگیری با کرونا و تحریم، سندی بر بلوغ و بارور شدن این حوزه در 42 سال گذشته است.
براساس خبری که وزارت صنعت، معدن و تجارت به نقل از سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده در 7 ماه امسال، صدور پروانه بهره‌برداری از معدن، رشد 3 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. همچنین از بین 34 محصول منتخب، 21 محصول با رشد تولید مواجه شده‌اند که این محصولات جزو کالاهای اصلی بخش صنعت و معدن هستند.
نگاهی به گذشته و حال
براساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در حال حاضر حدود 2.5 میلیون نفر در 72 هزار واحد صنعتی کشور مشغول به کار هستند که 60 درصد آنها در شهرک‌های صنعتی کشور مستقر هستند. تعداد واحدهای صنعتی کشور در سال 1357 برابر با 1500 واحد و آمار اشتغال صنعتی کشور در این سال ۱۵۰ هزار نفر بوده است.
در بخش بازرگانی، در حال حاضر حدود 3 میلیون واحد صنعتی عضو جامعه اصناف هستند و 6 میلیون نفر شاغل در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. در سال ۱۳۵۷ حدود ۳۵۰ هزار واحد صنفی در کشور فعال بوده است.
صادرات غیرنفتی ایران در حال حاضر به سالانه 134 میلیون به ارزش ۴۱میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار می‌رسد. در سال 1357 کل صادرات غیرنفتی ایران نیم میلیارد دلار و واردات آن سال ۱۰.۴ میلیارد دلار بوده است.
در حوزه اکتشاف، زمین شناسی و معدن، ظرفیت استخراج سالانه در حال حاضر 400 میلیون تن و تعداد معادن فعال، بیش از 5 هزار و 600 معدن است. در سال ۱۳۵۷ تعداد معادن فعال کشور ۱۹۵ معدن و ظرفیت اکتشاف سالانه معادن در این سال، ۱۹.۶ میلیون تن بوده است.

فهرست