یک پیشنهاد به دولت برای سرپا ماندن معادن کوچک

  1. خانه
  2. اخبار
  3. یک پیشنهاد به دولت برای سرپا ماندن معادن کوچک

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با اشاره به شرایط سخت فعالیت معادن کوچک بخش خصوصی در دوران کرونا گفت: دولت به مدت یک تا دو سال از حقوق دولتی معادن چشم‌پوشی کند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، شهرام شریعتی با بیان اینکه امسال وضعیت حقوق دولتی معادن، مناسب نبود، افزود: مشاهده وضعیت صنف معادن، تشکل‌های بخش معدنی و فعالان این بخش نشان می‌دهد بسیاری از معادن کوچک واقعی، امسال نتوانستند حقوق دولتی خود را پرداخت کنند و کسب و کارهای خردی مانند معادن کوچک، بسیار متضرر شدند.

وی با بیان اینکه دولت باید همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد، ادامه داد: تا وقتی تولی‌گری حوزه معدن مبتنی بر مدیریت بحران نباشد، ما نمی‌توانیم در این بخش به نتیجه‌ برسیم.

آسیب واگذاری‌ها در بخش معادن

شریعتی افزود: وقتی تحت عنوان کنسرسیوم، معادن کوچک را به شرکت‌های خصولتی، شرکت‎های بزرگ و هدلینگ‌های بزرگ واگذار می کنند، بین معادن کوچک جدایی اتفاق می‌افتد.

به گفته عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، برخی شرکت‌ها به دلیل افزایش سرمایه خود در بورس، این معادن را خریداری و به بهانه کرونا، آن را غیرفعال می‌کنند.

شریعتی ادامه داد: از سوی دیگر، معادن خصوصی واقعی و معادن کوچک واقعی وجود دارند که آنها نیز به نوعی رها شده‌اند. این معادن نتوانستند حقوق کارگرانشان را تامین کرده و ماده معدنی بفروشند و صادرات انجام دهند.

وی با بیان اینکه بهانه برای شرکت‌های بزرگ زیاد است، افزود: صنایع بزرگ راحت‌تر از پرداخت حقوق دولتی فرار می‌کنند اما معادن کوچک و کسب و کارهای خرد این سختی را بیشتر تحمل کردند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تاکید کرد: کرونا شرایط نامساعدی برای اقتصاد کشور ما و دیگر کشورها رقم زد اما همیشه بحث مدیریت بحران وجود داشته است.

اقتصاد معادن نیازمند مدیریت بحران

وی معتقد است در مدیریت بحران باید شرایطی ایجاد کرد که معادن بتوانند 2 تا 3 سال در شرایط سخت باقی بمانند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران گفت: نمی‌توان از معدنی که با یک بیل مکانیکی یا یک لودر و 5 کارگر فعالیت می‌کند، انتظار داشت تولید خود را به سرانجام برساند.

شریعتی با بیان اینکه دولت باید برای مدتی کوتاه (یک تا دو سال) از حقوق دولتی معادن چشم‌پوشی کند، افزود: اگر در این شرایط، معادنی بودند که به معنی واقعی کار کردند، دولت می‌تواند از آنها حقوق خود را دریافت کند. به هر حال در این مدت، همه معادن تعطیل نبودند و معادن زیادی به فعالیت خود ادامه دادند اما کسب و کارهای خصوصی واقعی، بسیار متضرر شدند.

منبع: اکسپورتنا

فهرست