رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، کنفدراسیون صادرات ایران را تشکلی فاخر در اتاق بازرگانی ایران دانست و گفت: صادرکنندگان به جای دریافت مشوق از دولت، خواستار آن هستند که هزینههای ناخواسته را متحمل نشوند.
به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مراسم رونمایی از اولین رسانه خبری- تحلیلی حوزه صادرات در بخشخصوصی(اکسپورتنا) با اشاره به تغییر نوع نگاه جامعه به موضوع صادرات گفت: امروز نگاه جامعه به صادرات تغییر کرده و به یک ارزش تبدیل شده است؛ این در شرایطی است که صادرات در مقطعی از زمان، با یک جنسی از نگاه مواجه بود که مردم در مسیر حرکت کامیون هایی که کالای صادراتی حمل میکردند، ایستاده و به آن سنگ میزدند؛ کامیونها را تخریب کرده و حتی به آتش میکشیدند؛ ضمن اینکه برخی معتقد بودند که «چراغی که به خانه روا است، به مسجد حرام است» و با این نگاه به صادرات می نگریستند که تمامی کالاهای مرغوب و درجه یک، از ایران روانه بازارهای صادراتی میشود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: برخی معتقد بودند که صادرات باعث گرانی خواهد شد، اما اکنون تفاوت تفکر از زمین تا آسمان است و به نظر میرسد که روند حرکت تشکلها در این حوزه و هم رسانهها، متفاوت است. همین که مقامات کشور به این رویه واقف شدهاند که راهی به جز صادرات برای کشور نیست، خود جای قدردانی دارد.
وی تصریح کرد: صادرات در توده مردم هنوز مقبولیت بالایی ندارد؛ اما باید به این باور رسید که صادرات، کار مظلومی نیست؛ اما اینکه این فرهنگ را به کاری بالاتر از ثواب برای کشور رساند، هنوز به نظر میرسد که جای کار بسیاری وجود دارد و بر این اساس رونمایی از اکسپورتنا می تواند کمک کننده باشد.
شافعی، کنفدراسیون صادرات ایران را یکی از تشکلهای فاخر در اتاق بازرگانی ایران دانست و گفت: راه اندازی یک پایگاه خبری تخصصی برای حوزه صادرات که در هیچ یک از تشکلهای کشور سابقه نداشته است، امری مبارک است و اینکه کنفدراسیون صادرات ایران بابت راه اندازی این پایگاه خبری پیش قدم شده، جای تقدیر دارد؛ اما امیدوارم با ابتکارات خیلی خوبی که در کنفدراسیون صادرات ایران وجود دارد، زمینه ای فراهم شود که دیگران خود را نیازمند به این پایگاه خبری بدانند.
وی ابراز امیدواری کرد که تعداد مخاطبان این پایگاه خبری، به صورت داوطلبانه افزایش یابد؛ به نحوی که حس اعتماد و اطمینانی ایجاد شود که در اطلاعات صادراتی، این رسانه یک مرجع قابل اتکای شفافی است؛ در این صورت اگر به این نقطه رسیدیم، نقطه مطلوب است و به اهداف واقعی خود در این قضیه رسیده ایم.
رئیس پارلمان بخش خصوصی با بیان اینکه در این شرایط خوشبختانه ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار هستند و موضوع صادرات نیز مهم جلوه داده شده است؛ به خصوص اینکه افرادی که به صادرات اعتقاد دارند، در شرایطی قرار گرفتهاند که آن را توسعه دهند؛ البته برخی هم به اجبار، صادرات را مهم می دانند؛ اما به هر حال صادرات غیرنفتی اکنون به عنوان یک فرزند عزیز در اقتصاد از سوی تصمیمگیران و اقشار زیادی از مردم جا افتاده و این فرصت طلایی است که کنفدراسیون صادرات ایران میتواند در رسیدن به رسالت سنگین خود از این شرایط مناسب استفاده کند.
شافعی گفت: با شناختی که در این عرصه از این تشکل فرادستی در حوزه صادرات دارم، مطمئن هستم که در این جهت گام برخواهد داشت و اتاق نیز، هر توفیقی که کنفدراسیون صادرات ایران به دست آورد را، توفیق خود می داند و پز آن را خواهد داد.
وی افزود: بنابراین در اتاق ایران وظیفهای جز اینکه از این حرکات حمایت کنیم، نداریم و این جزو وظایف ما است؛ خوشبختانه حداقل در بخشی از وزارت صنعت، که آقای مدرس خیابانی بعنوان قائم مقام وزیر و سازمان توسعه تجارت ایران حضور دارند، یک یگانگی خوبی را شاهد هستیم و تا به حال نیز، نوع ارتباط اتاق با این بخش از وزارت صنعت طوری بوده که ما بخش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت را به عنوان یک تکیه گاه دانسته و البته دیدگاههای ما هم به هم نزدیک است و این خود یک فرصت است.
شافعی ادامه داد: در مقابل، در حوزه صادرات و کل اقتصاد نیز، کسانی هستند که دوستی خاله خرسه را برای اقتصاد کشور در این شرایط بازی می کنند و فکر می کنند که خدمت شایسته ارایه میدهند؛ درحالیکه این موضوع نتیجه عکس دارد؛ اما به هر حال فضایی که هم اکنون در حوزه قائم مقام وزیر صنعت و سازمان توسعه تجارت ایران حاکم است، اکنون این فرصت را بوجود آورده که از آن باید بهره گرفت.
رئیس اتاق بازرگانی ایران خطاب به اعضای هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران گفت: امیدوارم که کنفدراسیون صادرات را به صورت سازمان یافته به استانهای کشور نیز نشر بدهید. چه اشکالی دارد که با توجه به ساختار موجود، اگر در استانهایی که تعداد اعضای اتاق و صادرکنندگان آنها زیاد بوده و مقدار صادرات در آن استانها قابل توجه است، شعبه باز کنید یا از اتاق های استانها رابط هایی را برای کنفدراسیون تعریف کرده و ارتباط سیستماتیک را با کل کشور ایجاد کنید؛ چراکه آنها میتوانند در حوزه انتقال اخبار و اطلاعات و چالش ها از مرزها به شما کمک کنند.
شافعی ادامه داد: همانطور که اکنون یک اتفاق در یکی از مرزهای کشور رخ میدهد و ۵ روز بعد متوجه میشویم که هزاران کامیون پشت مرزهای کشور معطل مانده و اجازه صادرات نمییابند؛ این موضوع مهم است که ارتباط کنفدراسیون صادرات ایران با کل کشور برقرار باشد و هر گونه تحول در مرزها ایجاد میشود، اطلاع رسانی به کنفدراسیون صورت گیرد؛ این گونه است که در مرزهای کشور این اشکالات رخ نخواهد داد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: ما بارها به دولت اعلام کرده ایم که مشوق نیاز نداریم، بلکه هزینه های ناخواسته ای که به صادرکنندگان تحمیل میشود، اگر از بین رود، بیش از جوایز صادراتی و مشوقها، برای صادرکنندگان مهم بوده و مشوق ها را برای آنها جبران خواهد کرد؛ به این معنا که اگر یک کامیون حامل بار صادراتی به جای اینکه ده روز پشت مرز معطل شود، از پیش بداند که چه اتفاقی در حال رخ داده است، به طور قطع موضوع را مدیریت کرده و هزینه های صادراتی را کاهش می دهد. پس این خود بهتر از مجوز است.
وی افزود: تقویت سازمان توسعه تجارت با اطلاعات شفاف اثرگذاری بالایی دارد.