هیات تجاری ایران و پاکستان در رفع موانع غیر تعرفه ای تجارت توافق کردند

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. هیات تجاری ایران و پاکستان در رفع موانع غیر تعرفه ای تجارت توافق کردند

موانع غیرتعرفه‌ای، به مجموع اقدامات و عملیاتی گفته می‌شود که می‌تواند بر سخت‌تر شدن عملیات تجاری کشورها تأثیر داشته باشد.
این موانع در مقام مقایسه با تعرفه‌ها از شفافیت کمتری برخوردارند و دارای اثراتی همچون ناکارایی مکانیزم تجاری و مختل نمودن روابط تجاری فی‌مابین کشورها هستند.
به گفته کارشناسان و صاحبنطران اقتصادی، مجوزهای حمل، مجوزهای وزارتخانه‌ها، ثبت سفارش، سهمیه‌های وارداتی و الزام‌های قانونی دیگر، تعدد مجوزها در ردیف موانع غیرتعرفه‌ای محسوب می‌شود که بر مشکلات فضای کسب‌وکار می‌افزاید.
در مجموع از جملهٔ این‌دست موانع غیرتعرفه‌ای می‌توان سهمیه وارداتی، محدودیت صادرات به‌صورت داوطلبانه، موانع فنی تجاری، سیاست‌های ارزی، مؤسسات تجاری دولتی، حداقل قیمت وارداتی، ممنوعیت‌های وارداتی را نام برد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، هیاتی متشکل از نمایندگان اتحادیه کاشی و سرامیک جمهوری اسلامی ایران در سفر به کراچی با نمایندگان بخش های دولتی و خصوصی پاکستان ملاقات کرده و در خصوص افزایش همکاری های تجاری دو کشور تبادل نظر کردند.
این هیات در مدت زمان حضور خود در کراچی با مسئولان فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان، جمعی از مسئولان گمرک در کراچی، اعضای انجمن واردکنندگان کاشی و سرامیک و همچنین انجمن آبادگران و سازندگان پاکستان به عنوان بزرگترین بخش دارای نیروی کار شاغل در پاکستان بعد از بخش کشاورزی، دیدار کرده و نشست های مشترکی برگزار کرد.
اختصاص پاویون 150 متری در نمایشگاه ‘ Build Asia2017 ‘ که آذرماه سالجاری در شهر کراچی پاکستان برگزار می شود به شرکت های ایرانی، پیگیری رفع موانع غیر تعرفه ای از جمله قیمت پایه کاشی و سرامیک و برنامه ریزی سفر آتی هیات پاکستانی به کشورمان برای پیگیری تواف های انجام شده از مهم ترین نتایج سفر هیات ایرانی به کراچی بود.
کراچی بزرگ‌ترین شهر پاکستان و مرکز استان سند این کشور است، این شهر در ناحیه جنوب شرقی پاکستان بر کرانه دریای عرب واقع شده و در شمال غربی دلتای سند قرار گرفته‌است.
بر اساس آمار منتشر شده در آخرین سرشماری پاکستان، کراچی با بیش از 15 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین شهر پاکستان محسوب می‌ شود.
لقب این شهر که مرکز مالی و بازرگانی و بزرگ‌ترین بندر پاکستان نیز می باشد، «شهر قائد» است که منظور از قائد، محمدعلی جناح بنیانگذار پاکستان است.

فهرست