به بهانه دستور احیا شورای عالی صادرات توسط وزیر محترم صمت، حسین زاهدی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با حضور در برنامه زنده اقتصادی رادیو گفتگو احیای این شورا را اقدامی اثربخش و قابل احترام از سوی تیم جدید در وزارت صمت دانست ولی تشکیل مجدد این شورا را برای رفع مشکل فعلی صادرات کافی ندانست و گفت: در کنار این شورا، اقدامات بالادستی در بخش حکمرانی جهت رفع موانع ارتباط با کشورهای دنیا نیاز است و تا آنها حل و فصل نشود نمی توان گفت تشکیل چندباره این شورا تنها راه برون رفت از مشکلات است.
به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، حسین زاهدی رئیس و رضا نوری معاون امور بین الملل خانه صمت جوانان ایران با حضور در برنامه اقتصادی رادیو گفتگو پیرامون تشکیل مجدد شورای عالی صادرات به دستور وزیر صمت به گفتگو پرداختند. زاهدی در ابتدای این گفتگو گفت: هماهنطور که مستحضرید وزیر محترم صمت، در مراسم روز ملی صادرات وعده تشکیل دوباره شورای صادرات را در بین صادرکنندگان کشور دادند و چند روز پیش هم در جلسه با هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران مجدد بر این موضوع تأکید داشتند. توجه به موضوع صادرات و تشکیل شورایی که با حضور متخصصان و تجار بخش خصوصی مدیریت شود و در تصمیم گیری های کلان به حاکمیت کمک کند به خودی خود اتفاقی مبارک و قابل احترام است. ولی ما از این دست شوراها در کشور کم نداشتیم، اگر قرار باشد که راه اندازی این شورا همچون گذشته نامنظم و بدون سازوکار مشخص اداره شود، باید بگوییم که این شوراها و کارگروه ها کارکردی ندارند.
رئیس خانه صمت جوانان ایران ضمن اشاره به مشکلات بسیار زیاد در ارتباط با کشورهای دنیا گفت: حل مشکل صادرات فقط با تشکیل و احیای این شورا برطرف نخواهد شد. انتظار نداشته باشیم که این شورا ما را از این وضعیت خارج کند. تا مشکل تحریم حل نشود، تا مشکلات بانکی ما با کشورهای دنیا برطرف نشود، تا دیپلماسی ما با کشورهای مختلف به حالت مطلوب برنگردد، تا زیرساخت های حمل و نقل و راه های ارتباطی ما با کشورها ایجاد نشود، تا ثبات و قطعیت در بازارهای پولی برای فعالان اقتصادی برقرار نشود و تا کیفیت محصولات ایرانی در رقابت با کالاهای کشورهای دیگر ارتقاء پیدا نکند، این شورا هیچ کارکرد موثری نخواهد داشت.
زاهدی ادامه داد: ولی با گذر از مشکلاتی که گفتیم این شورا از طریق شناسایی موانع صادراتی در کشور و ارائه راهکار برای سهولت در صادرات، افزایش میزان درآمدهای ارزی از طریق ارائه برنامه مدون، تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور و شناسایی و تحلیل از وضعیت بازارهای صادراتی با همکاری تشکل های بخش خصوصی از جمله اتاق ایران می تواند کارآمد باشد.
حسین زاهدی با اشاره به کارکرد هماهنگ همه بخش های حاکمیتی برای حل مشکل صادرات گفت: نقش رایزن بازرگانی بهعنوان نماینده دولت و دیدبان تجاری کشور در بازار محل ماموریت، بهمنظور معرفی شفاف و عادلانه فرصتها و اطلاعرسانی ظرفیتهای تجاری، فراهم کردن بستر صادرات محصولات ایرانی و تسهیل جذب سرمایهگذاری با کشور هدف به همه تجار و فعالان اقتصادی کشور نقش بیبدیلی است بنابراین تقویت مهارتهای رایزنان از مهمترین ضروریات در این حوزه است. متاسفانه برای ۲۰۰ کشور دنیا ما امروز زیر ۲۰ رایزن داریم که فقط در کشورهای همسایه و چین و روسیه و هند مستقر شدند. واقعا اگر حاکمیت به فکر توسعه صادرات است افزایش تعداد این دیپلمات های تجاری اولین قدمی است که باید بردارد. که بنظرم انتخاب انها هم باید با مشورت نهادهای بخش خصوصی به ویژه تشکل های صادراتی باشد.
حسین زاهدی در پایان با اشاره به اینکه نباید گفت همه مشکلات به گردن دولت است و به فعالیت در بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی هم باید نقد وارد کنیم، گفت: نگرش صادرات محور در بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی هم باید تقویت شود. صادرات پایدار بستگی به عواملی همچون نیروی متخصص، برنامه ریزی دقیق، تولید صادرات محور، بازاریابی بین المللی و لجستیک خارجی دارد. تمامی اینها به عنوان یک زنجیره تامین به حساب می آید. ذهنیت صادرات محور در این زنجیره می بایست به عنوان یک ارزش به حساب بیاید. این زنجیره تامین می بایست یک سری انعطاف پذیری هایی را داشته باشد. در حوزه تولید متاسفانه انعطاف پذیری نسبت به تغییرات و نوساناتی که از بازارهای خارجی دریافت می گردد وجود ندارد در صورتی که واحدهای تولیدی باید نسبت به درخواست های بازارها واکنش نشان می دهد. واحد تحقیقات و مطالعات بین الملل یکی دیگر از نقاط قوت که واحدهای تولیدی کشور باید ایجاد شودکه به نفوذ در بازارهای هدف خارجی کمک می کند. حالا این واحد چکار میکنه این واحد باید موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای را برای بررسی یک بازار هدف بررسی کند که ببیند این بازار هدف پتانسیل تبدیل شدن به یک بازار صادراتی را دارد یا ندارد. فقدان انجام مطالعات لازم و عدم آگاهی صادرکنندگان کشور باعث عدم موفقیت آنها در خیلی از بازارها می شود. و باعث پرداخت هزیه های زیادی می شود و در نتیجه ناامیدی را به دنبال دارد. این به این دلیل است که بازار هدفشان را آگاهانه انتخاب نکرده اند.