افتتاحیه کلینیک پذیرش در بورس اوراق بهادار

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. افتتاحیه کلینیک پذیرش در بورس اوراق بهادار

امر دشوار و زمان بر پذیرش شرکتها در بورس اوراق بهادار، خانه صنعت و معدن استان تهران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان را برآن داشت تا با همکاری شرکت بورس اوراق بهادار تهران جهت تسهیل سازی پذیرش شرکتها و ایجاد شرایط مناسب برای حضور شرکت ها، کلینیک پذیرش در بورس اوراق بهادار را افتتاح نمایند.

درتاریخ ۲۸ تیرماه ۹۶ نشست مشترک کلینیک پذیرش شرکت ها با حضور حسن قالیباف اصل مدیر عامل شرکت بورس، افشار فتح اللهی، معاون امور صنایع سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران، سید محمدرضا مرتضوی، رئیس خانه صنعت و معدن استان تهران، عشقی دبیر کل اتاق بازرگانی تهران، سید علی صدری، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان، علیرضا میربلوک دبیر، خانه صنعت و معدن استان تهران و جمعی از ناشران و اعضای بورس و مهمانان برگزار شد.

حسن قالیباف اصل، در این نشست اظهار داشت نقطه اتصال بازار سرمایه و حوزه صنعت، تامین مالی است. ایشان در ا دامه بیان کردند که با توجه به محدودیت موجود در بخش صنایع و عدم وابستگی به بانک ها جهت تامین مالی، بازار سرمایه بستری مناسب برای این امر است. همچنین ایشان یکی از مهمترین ویژگی های بازار سرمایه را تنوع روش های موجود در تامین مالی برشمرده و بالا بودن سرعت تامین مالی در بازار سرمایه را از مهمترین مزیت ها نسبت به بانک ها اعلام کرد وی بیان داشت: در حوزه پذیرش شرکت ها تلاش زیادی می شود تا طبق دستورالعمل وارد بازار سرمایه شوند. وی متذکر گردید که معافیت ۲۵درصدی‌و قبول سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس توسط بانک مرکزی به عنوان وثیقه،از دیگر مزیت هاو نقاط قوت حضور شرکت ها در بورس است.

در ادامه نشست افشار فتح اللهی، معاون امور صنایع سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران اظهارداشت:  سیستم بانکی محدودیت و مشکلاتی دارد. افشار فتح اللهی با ابراز تاسف از اینکه پتانسیل بالای صنعت اغلب به دلیل نبود نقدینگی شکوفا نمی شود تاکید داشت:  لازم است روش های تامین مالی در بازار سرمایه برای فعالان حوزه صنعت تبیین شود که نیازمندیم مسیر جدید ، روان تر و سریع تر نسبت به تامین مالی بانکی باشد.

محمدرضا مرتضوی، رئیس خانه صنعت و معدن استان تهران به تحلیل نقش بازار سرمایه درتامین مالی پرداخته و گفت: نمی توان از تامین مالی صحبت کرد بدون آنکه به نقش بازا سرمایه اشاره ای شود. برای ورود به بازار سرمایه نیازمند آشنایی با سازو کار آن هستیم .باید بپذیریم که شرکت های کوچک و متوسط نقش مهمی در اقتصاد دارند بنابراین برنامه مدونی برای جلب این شرکت ها لازم است.

وی افزود: بازار سرمایه ابزار کیفی مناسبی است که به همراه خود شفافیت و تخصیص بهینه منابع را دارد.بنگاههای کوچک و متوسط چندان با این بازار و قابلیت های فراوان آن آشنا نیستند، بنابراین این جلسه را نقطه عطفی برای آغاز حرکت در این مسیر می دانم .چرا که معتقدیم راه موفقیت استفاده از ابزارهای نوین مالی است برای همین شفافیت در بازار را با استقبال پذیرا هستیم.

در ادامه جریان نسشت ، عشقی دبیر کل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه سیستم بانکی ظرفیت احیای اقتصاد کشور را ندارد. وی در برشماری مزیت مهم دیگر بازار سرمایه گفت:  در بدو ورود به بازار سرمایه ساختار مدیریت به روز می شود همان موضوع مهمی که هم اکنون نقطه ضعف صنایع است برای حل این مشکل حتی آماده ایم بنگاه های صنعتی را ملزم به تطبیق صورت های مالی با استاندارد های بازار سرمایه کنیم.

سید علی صدری، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان به عنوان یکی دیگر از سخنرانان نشست تنها راه عادلانه برای جذب سرمایه در حوزه صنایع را تنها بازار سرمایه اعلام کرده چرا که عادلانه در سود و زیان شریک هستند.

درگاهی مدیر پذیرش بورس دلیل اینکه اسم کلینیک را پذیرش گذاشتیم این است که در مواجهه با شرکت ها چند چالش وجود دارد. اول اینکه ساختارسرمایه شان سنتی است ، از بررسی مالیاتی ترس دارند ،نکته بعدی ناآشنایی مدیران با مختصات بازار و آخر دشوار فرض کردن فرایند پذیرش است که باعث شده رغبتی برای ورود وجود نداشته باشد.

خانه صنعت و معدن استان تهران امیدوار است افتتاح این کلینیک و همکاری بخش خصوصی با شرکت بورس اوراق بهادار تهران بتواند با روانسازی پذیرش شرکتها  نقش بسیار مهمی را در رشد و اعتلای  اقتصادی کشور داشته باشد.

فهرست