سازمان توسعه تجارت گزارش نهادها را در توسعه صادرات ارائه می کند

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. سازمان توسعه تجارت گزارش نهادها را در توسعه صادرات ارائه می کند

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، براساس اظهارات صادرکنندگان محصولات کشاورزی از جمله میوه و تره بار و بررسی‌های کارشناسی انجام شده در برخی استان‌ها، دستگاه‌های مستقر در مبادی فرودگاهی با دریافت مبالغ متعدد و غیرضروری هزینه هایی را به صادرکنندگان و محموله های صادراتی که به دلیل حمل هوایی هزینه های مختلفی را پرداخت کرده اند، تحمیل می کنند.
«محمود بازاری» مدیر دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت، با اعلام این خبر افزود: اگر قرار باشد این هزینه‌ها ادامه داشته باشد امکان حمل هوایی و سرعت در رساندن محصولات ایرانی به بازارهای هدف از جمله کشورهای منطقه به حداقل خواهد رسید و صادرکنندگان را به دلیل هزینه‌های سر بار غیرضروری بی‌انگیزه می کند.
وی همچنین اظهار داشت: با توجه به تأکید دولت مبنی بر رفع هرگونه محدودیت و اعمال هزینه اضافی سر راه صادرات محصولات ایرانی و کمک رسانی دستگاه‌های اجرایی مستقر در مبادی فرودگاهی کشور برای ارزیابی و خدمات رسانی بهینه و منطقی، سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان مسئول دبیرخانه شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور و حسب ماموریت‌ها و وظایف ذاتی خود، ضمن ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی، گزارش اقدامات مثبت و موثر دستگاه‌ها را به زودی به دولت ارائه خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، در سال 1392 ایران 88 درصد صادرات خود را به 14 کشور انجام داد که در سال 1395 به 20 کشور افزایش یافت و کشورهای اروپایی نیز اضافه شدند. همچنین در سال 1393 ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان به 50 میلیارد دلار رسید و در بازه سال های 95- 1392 صادرات کشور از واردات پیشی گرفت و تراز تجاری کشور در سال های 1394 و 1395 مثبت شد.
حجم تجارت خارجی کشور در سال گذشته 87 میلیارد و 600 میلیون دلار بود که حدود ‌چهار درصد نسبت به سال 1394 افزایش داشته است. همچنین اصلی ترین بازار کالاهای صادراتی ایران ، چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، جمهوری کره، هند ،‌افغانستان ، ژاپن و پاکستان بوده است.

فهرست