با حضور حسین زاهدی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، کمیسیون تجارت الکترونیک با هدف توانمندسازی بنگاه های اقتصادی و نسل نو فعالان اقتصادی کشور، با تمرکز بر توسعه ابزارهای نوین مالی، فناوری های پرداخت، رمزارزها و تأمین مالی دیجیتال، به عنوان یک نهاد تسهیلگر، آموزشی، مشورتی و ارتباطی آغاز بکار کرد. در سند چشم انداز این کمیسیون، پنج کمیته شامل بازارهای مالی نوین و رمز‌ارزها، سامانه‌های مالی و بانکی نوین، آموزش/ تحقیق و توسعه، حقوقی و تنظیم مقررات و کمیته تحول دیجیتال کسب‌وکار تعریف شده است.

دکتر فاطمه بهروزی فر به عنوان رئیس کمیسیون، فرهاد فیروزی نائب رئیس و محمد جواد روحانی فرد نیز به سمت دبیر این کمیسیون انتخاب شدند.

 

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، کمیسیون تجارت الکترونیک خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، با هدف توانمندسازی بنگاه های اقتصادی و نسل نو فعالان اقتصادی کشور، با تمرکز بر توسعه ابزارهای نوین مالی، فناوری های پرداخت، رمزارزها و تأمین مالی دیجیتال، به عنوان یک نهاد تسهیلگر، آموزشی، مشورتی و ارتباطی فعالیت می کند تا از طریق هم افزایی ملی و استانی، سطح بهره وری، شفافیت و رقابت پذیری در اقتصاد دیجیتال ایران را ارتقا دهد همچنین تسهیل تحول دیجیتال در بنگاههای اقتصادی از طریق پیوند دانش، فناوری و تجارب بسترهای نوین پرداخت، تأمین مالی و تجارت دیجیتال سعی در ارتقای نقش ایران در زنجیره های جهانی ارزش و تعامل سازنده با مراکز معتبر بین المللی خواهد داشت.

در نخستین جلسه این کمیسیون با رأی اعضاء، دکتر فاطمه بهروزی فر به عنوان رئیس کمیسیون، فرهاد فیروزی نائب رئیس و محمد جواد روحانی فرد نیز به سمت دبیر این کمیسیون انتخاب شدند. همچنین محمدجواد دائی‌زاده، سجاد عابدینی، علی سیوندی‌پور، محسن هوشیار، مهدی نیک‌پی، محلا محمدی، فاطمه اصغرپور، محمدرضا امینی و پارسا اسماعیلی از اعضاء این کمیسیون می باشند.

 

اهداف این کمیسیون عبارتند از:

  • تسهیل دیجیتالی سازی کسب وکارها و صنایع از طریق ابزارهای نوین مالی وتجارت الکترونیک ازتولید تا فروش
  • توسعه زیرساختها و دانش تخصصی مرتبط با بازارهای مالی بین المللی، رمزارزها، فین تک، پلتفرم ها و سکوهای تأمین مالی و پرداخت
  • اتصال بنگاه های اقتصادی و تولیدی با ظرفیت های مالی نوآورانه داخلی و بین المللی
  • توانمندسازی جوانان، نخبگان و فعالان اقتصادی برای نقش آفرینی در اقتصاد دیجیتال
  • ارتقای توان رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی با ابزارهای نوین مالی و دیجیتال
  • تسهیل در روند صادرات و واردات با استفاده از سامانه ها و بسترهای هوشمند
  • بهره گیری از ظرفیت مراکز علمی، دانشگاهی و بین المللی برای انتقال دانش و فناوری های روز

 

در سند چشم انداز این کمیسیون پنج کمیته تعریف شده است که عبارتند از:

  1. کمیته بازارهای مالی نوین و رمزارزها:

پایش بازارهای مالی بین المللی، رمزارزها و دارایی های دیجیتال

تنظیم و هماهنگی دستورالعمل های داخلی برای استفاده ایمن و قانونمند از رمزارزها در تجارت آنلاین و آفلاین

رصد و تحلیل تحولات جهانی در حوزه های تخصصی بازارهای مالی، بورس، بانکی و پولی

برگزاری کارگاه ها، دورههای تخصصی و شبیه سازی معاملات ارزی و رمزارزی

ارائه مشاوره تخصصی به بنگاه ها برای پذیرش دارایی های دیجیتال به عنوان ابزار پرداخت یا سرمایه گذاری

 

۲ .کمیته زیرساختهای مالی و بانکی نوین

شناسایی و معرفی راهکارهای پرداخت دیجیتال

تسهیل اتصال کسب وکارها به نظام های بانکی مبتنی برAPI و بانکداری باز

همکاری با شرکتهای پرداختیا، PSP هاو بانک های دیجیتال

پیگیری ایجاد سازوکارهای تسویه لحظه ای و خدمات مالی هوشمند برای صنایع

تدوین نقشه راه ورود بنگاه ها به سامانه های نوین مالی داخلی و منطقه ای

 

۳ .کمیته آموزش، تحقیق و توسعه

تدوین دوره ها، بسته های آموزشی و مهارتی در حوزه تجارت الکترونیک، فین تک و رمزارزها

همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی داخلی و خارجی برای انتقال فناوری و دانش

حمایت از پایان نامه ها، مقالات و پروژه های تحقیقاتی مرتبط با اقتصاد دیجیتال

طراحی نقشه راه توانمندسازی تخصصی فعالان صنعتی در حوزه ابزارهای مالی نو

تدوین استانداردها و شاخص های ارزیابی آمادگی دیجیتال در صنایع تولیدی

 

۴ .کمیته حقوق، مقررات و نهادسازی

بررسی خلأهای قانونی در حوزه های فین تک، رمزارز، تجارت دیجیتال و ارائه راهکارهای سیاست پیشنهادی

ارتباط با نهادهای تنظیم گر )بانک مرکزی، وزارت صمت، شورای فضای مجازی

طراحی چارچوب های قراردادهای دیجیتال، رمزارزی، هوشمند و بینالمللی

تدوین رویه های حقوقی تسهیلگر برای بنگاه ها در حوزه صادرات دیجیتال و تجارت فرامرزی

طراحی مدل های ثبت، مالکیت فکری و احراز هویت دیجیتال در کسب وکارهای آنلاین

 

۵ .کمیته تحول دیجیتال و بازآفرینی کسب وکار

ارائه مشاوره تخصصی به صنایع و شرکت ها برای تحول دیجیتال

بازطراحی مدل های کسب وکار براساس ابزارهای مالی نوین و داده محور

اتصال بنگاه های سنتی به بازارهای آنلاین، پلتفرم های فروش و صادرات دیجیتال

توسعه مدل های B2C و B2B در بستر های دیجیتال برای واحدهای تولیدی

طراحی الگوی “زنجیره تأمین هوشمند” با استفاده از فین تک و بلاکچین

 

التعليقات معطلة.