با حضور حسین زاهدی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، کمیسیون تجارت الکترونیک با هدف توانمندسازی بنگاه های اقتصادی و نسل نو فعالان اقتصادی کشور، با تمرکز بر توسعه ابزارهای نوین مالی، فناوری های پرداخت، رمزارزها و تأمین مالی دیجیتال، به عنوان یک نهاد تسهیلگر، آموزشی، مشورتی و ارتباطی آغاز بکار کرد. در سند چشم انداز این کمیسیون، پنج کمیته شامل بازارهای مالی نوین و رمزارزها، سامانههای مالی و بانکی نوین، آموزش/ تحقیق و توسعه، حقوقی و تنظیم مقررات و کمیته تحول دیجیتال کسبوکار تعریف شده است.
دکتر فاطمه بهروزی فر به عنوان رئیس کمیسیون، فرهاد فیروزی نائب رئیس و محمد جواد روحانی فرد نیز به سمت دبیر این کمیسیون انتخاب شدند.
به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، کمیسیون تجارت الکترونیک خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، با هدف توانمندسازی بنگاه های اقتصادی و نسل نو فعالان اقتصادی کشور، با تمرکز بر توسعه ابزارهای نوین مالی، فناوری های پرداخت، رمزارزها و تأمین مالی دیجیتال، به عنوان یک نهاد تسهیلگر، آموزشی، مشورتی و ارتباطی فعالیت می کند تا از طریق هم افزایی ملی و استانی، سطح بهره وری، شفافیت و رقابت پذیری در اقتصاد دیجیتال ایران را ارتقا دهد همچنین تسهیل تحول دیجیتال در بنگاههای اقتصادی از طریق پیوند دانش، فناوری و تجارب بسترهای نوین پرداخت، تأمین مالی و تجارت دیجیتال سعی در ارتقای نقش ایران در زنجیره های جهانی ارزش و تعامل سازنده با مراکز معتبر بین المللی خواهد داشت.
در نخستین جلسه این کمیسیون با رأی اعضاء، دکتر فاطمه بهروزی فر به عنوان رئیس کمیسیون، فرهاد فیروزی نائب رئیس و محمد جواد روحانی فرد نیز به سمت دبیر این کمیسیون انتخاب شدند. همچنین محمدجواد دائیزاده، سجاد عابدینی، علی سیوندیپور، محسن هوشیار، مهدی نیکپی، محلا محمدی، فاطمه اصغرپور، محمدرضا امینی و پارسا اسماعیلی از اعضاء این کمیسیون می باشند.
اهداف این کمیسیون عبارتند از:
- تسهیل دیجیتالی سازی کسب وکارها و صنایع از طریق ابزارهای نوین مالی وتجارت الکترونیک ازتولید تا فروش
- توسعه زیرساختها و دانش تخصصی مرتبط با بازارهای مالی بین المللی، رمزارزها، فین تک، پلتفرم ها و سکوهای تأمین مالی و پرداخت
- اتصال بنگاه های اقتصادی و تولیدی با ظرفیت های مالی نوآورانه داخلی و بین المللی
- توانمندسازی جوانان، نخبگان و فعالان اقتصادی برای نقش آفرینی در اقتصاد دیجیتال
- ارتقای توان رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی با ابزارهای نوین مالی و دیجیتال
- تسهیل در روند صادرات و واردات با استفاده از سامانه ها و بسترهای هوشمند
- بهره گیری از ظرفیت مراکز علمی، دانشگاهی و بین المللی برای انتقال دانش و فناوری های روز
در سند چشم انداز این کمیسیون پنج کمیته تعریف شده است که عبارتند از:
- کمیته بازارهای مالی نوین و رمزارزها:
پایش بازارهای مالی بین المللی، رمزارزها و دارایی های دیجیتال
تنظیم و هماهنگی دستورالعمل های داخلی برای استفاده ایمن و قانونمند از رمزارزها در تجارت آنلاین و آفلاین
رصد و تحلیل تحولات جهانی در حوزه های تخصصی بازارهای مالی، بورس، بانکی و پولی
برگزاری کارگاه ها، دورههای تخصصی و شبیه سازی معاملات ارزی و رمزارزی
ارائه مشاوره تخصصی به بنگاه ها برای پذیرش دارایی های دیجیتال به عنوان ابزار پرداخت یا سرمایه گذاری
۲ .کمیته زیرساختهای مالی و بانکی نوین
شناسایی و معرفی راهکارهای پرداخت دیجیتال
تسهیل اتصال کسب وکارها به نظام های بانکی مبتنی برAPI و بانکداری باز
همکاری با شرکتهای پرداختیا، PSP هاو بانک های دیجیتال
پیگیری ایجاد سازوکارهای تسویه لحظه ای و خدمات مالی هوشمند برای صنایع
تدوین نقشه راه ورود بنگاه ها به سامانه های نوین مالی داخلی و منطقه ای
۳ .کمیته آموزش، تحقیق و توسعه
تدوین دوره ها، بسته های آموزشی و مهارتی در حوزه تجارت الکترونیک، فین تک و رمزارزها
همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی داخلی و خارجی برای انتقال فناوری و دانش
حمایت از پایان نامه ها، مقالات و پروژه های تحقیقاتی مرتبط با اقتصاد دیجیتال
طراحی نقشه راه توانمندسازی تخصصی فعالان صنعتی در حوزه ابزارهای مالی نو
تدوین استانداردها و شاخص های ارزیابی آمادگی دیجیتال در صنایع تولیدی
۴ .کمیته حقوق، مقررات و نهادسازی
بررسی خلأهای قانونی در حوزه های فین تک، رمزارز، تجارت دیجیتال و ارائه راهکارهای سیاست پیشنهادی
ارتباط با نهادهای تنظیم گر )بانک مرکزی، وزارت صمت، شورای فضای مجازی
طراحی چارچوب های قراردادهای دیجیتال، رمزارزی، هوشمند و بینالمللی
تدوین رویه های حقوقی تسهیلگر برای بنگاه ها در حوزه صادرات دیجیتال و تجارت فرامرزی
طراحی مدل های ثبت، مالکیت فکری و احراز هویت دیجیتال در کسب وکارهای آنلاین
۵ .کمیته تحول دیجیتال و بازآفرینی کسب وکار
ارائه مشاوره تخصصی به صنایع و شرکت ها برای تحول دیجیتال
بازطراحی مدل های کسب وکار براساس ابزارهای مالی نوین و داده محور
اتصال بنگاه های سنتی به بازارهای آنلاین، پلتفرم های فروش و صادرات دیجیتال
توسعه مدل های B2C و B2B در بستر های دیجیتال برای واحدهای تولیدی
طراحی الگوی “زنجیره تأمین هوشمند” با استفاده از فین تک و بلاکچین