انجام تحقیقات معدنی منطقه‌ای چین درایران

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. انجام تحقیقات معدنی منطقه‌ای چین درایران
در حالی که ایران در حال گسترش همکاری های معدنی خود با چین است، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران پیشنهاد انجام پروژه‌های تحقیقاتی منطقه ای چین در ایران را به شرکت تحقیقات مواد معدنی چین مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، شرکت های مختلفی از چین برای همکاری های معدنی با ایران وارد مذاکره شدند که از جمله آنها می توان به همکاری با شرکت NFC در حوزه آلومینیوم و مذاکره برای اجرای فاز دوم طرح آلومینیوم جنوب و همچنین وجود زمینه‌های همکاری در حوزه مس اشاره کرد.

در این میان در حالی که ایران به دنبال زمینه و همکاری ها با چین در حوزه های تحقیقاتی است غلامرضا ملاطاهری، سرپرست مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران گفت: با توجه به اینکه مرکز تحقیقات مواد معدنی پکن (BGRIMM)، در افغانستان و ارمنستان دارای پروژه است، پیشنهاد کردیم به جای حمل نمونه به چین، این پروژه ها در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران انجام شود.

وی این سخنان را در بازدید فعالان معدنی چینی از مرکز تحقیقات مواد معدنی مطرح کرد. مذاکراتی برای نحوه همکاری دو مرکز تحقیقاتی ایران و چین به ویژه در زمینه اجرای پروژه مشترک.

سرپرست مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای بین این دو مرکز در ماه آذر ۹۵ طی سفر دکتر کرباسیان به چین منعقد شد و بر اساس آن، ۴ موضوع شامل «تبادل تجربیات و دانش فنی»، «آموزش های تخصصی»، «شرکت در سمینارها و کنفرانس ها» و «اجرای پروژه های مشترک به صورت موردی» مورد موافقت قرار گرفت. سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با بیان اینکه مرکز تحقیقات مواد معدنی پکن بیش از ۷۰ سال در زمینه معدن و فرآوری سابقه دارد، ‌ گفت: ۸۰ درصد پروژه های تحقیقاتی و فرآوری مواد معدنی چین در این شرکت انجام می شود. این مرکز صد درصد دولتی است و ساختاری مشابه مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران دارد، با این تفاوت که علاوه بر حوزه فرآوری، تحقیقات و مطالعات، در زمینه اکتشاف و معدن نیز فعالیت می کند.

جایگاه چین در حوزه معدن به گونه ای است که این کشور سالانه ۸۰۰ میلیون تن فولاد تولید می کند و بزرگترین صادر کننده سنگ آهن در جهان محسوب می شود.

فهرست