سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران رونق گرفت

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران رونق گرفت
روابط اقتصادی و تجاری ایران و چین در حالی با سیر صعودی همراه شده است که با توافقات دو طرف سطح مبادلات تجاری و همکاری‌ها میان ایران و چین در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ با افزایش ۴۳.۵ درصدی سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در ایران همراه شده است.

به گزارش ایسنا، ‌ بر اساس آمار وزارت بازرگانی چین میزان مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۱۴ با رشدی ۳۱.۱۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳ به بیش از ۵۱.۵۸ میلیارد دلار رسیده و چین به بزرگترین شریک تجاری ایران و به طور متقابل ایران در جایگاه بیست و پنجمین شریک تجاری چین در بین کشورهای جهان قرار گرفته است.

در سال ۲۰۱۴ میزان صادرات چین به ایران بیش از ۲۴.۳۴ میلیارد دلار شده است که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۳ معادل ۷۲.۰۷ درصد رشد داشته است. این در حالی است که میزان صادرات چین به ایران در سال ۲۰۱۳ معادل ۱۴.۱۴ میلیارد دلار بوده است.

در مقابل واردات چین از کشورمان در سال ۲۰۱۴  بیش از ۲۷.۵۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۱۳ معادل درصد افزایش نشان می دهد.

بنابراین گزارش، سیر صعودی مبادلات تجاری ایران و چین تاکنون ادامه داشته است و در پی موافقت و اراده دو طرف برای گسترش تبادلات دوجانبه به ویژه در عرصه اقتصادی پس از برجام، سرمایه گذاری شرکت های چینی در ایران در نیمه اول سال ۲۰۱۶ میلادی ۴۳.۵ درصد رشد داشته است.

آمار مربوط به تبادلات و همکاریهای اقتصادی دو کشور در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۵ میلادی رشد چشمگیری را نشان می دهد و سفارت چین در تهران آن را مورد تایید قرار داده است.

همزمان آمار مذکور نشان می دهد که سرمایه گذاری شرکت های ایرانی هم در چین در نیمه اول سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۹ و نیم درصد بیشتر شده است.

همچنین لازم به ذکر است که در سال گذشته میلادی حجم مبادلات تجاری ایران و چین از لحاظ وزنی ۴۱۰ هزارتن نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش یافت و از لحاظ ارزشی نیز این رقم به بیش از ۳۱.۲۴ میلیارد دلار رسید.

فهرست