‌توسعه پایدار بدون توجه به مباحث زیست‌محیطی مقدور نیست

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. ‌توسعه پایدار بدون توجه به مباحث زیست‌محیطی مقدور نیست
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که شهرستان نیشابور موقعیت بسیار خوبی برای توسعه و سرمایه‌گذاری دارد، گفت: یکی از مباحث و محورهای جدی برنامه ششم توجه به مباحث زیست‌محیطی است و توسعه پایدار نیز بدون توجه به مباحث زیست‌محیطی به هیچ عنوان مقدور نیست.

به گزارش ایسنا، علی یزدانی معاون وزیر و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حاشیه سفر خود به نیشابور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: شهرستان نیشابور، دومین شهرستان خراسان‌رضوی از نظر بارگذاری صنعتی، میزان سرمایه‌گذاری و میزان اشتغال صنعتی است.

وی ادامه داد: در مجموع که از دو شهرک این شهرستان، بازدید کردیم، عملا شهرک صنعتی خیام ظرفیتش کامل است و شهرک صنعتی عطار که 130 هکتار آن واگذار شده اما با درخواست‌هایی که وجود دارد پیش‌بینی این است که ظرف یک سال آینده، قراردادهایش منعقد خواهد شد و به همین جهت به دنبال طرح توسعه شهرک‌های صنعتی شهرستان هستیم که بسیار موقعیت خوبی برای توسعه سرمایه‌گذاری دارد.

یزدانی تصریح کرد: امیدواریم با سرمایه‌گذاری‌های جدیدی که در شهرستان اتفاق می‌‍‌افتد؛ مشکل بیکاری جوانان شایسته آن هرچه سریع‌تر برطرف شود و در این زمینه و همچنین در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به اشتغال پایدار و تولید مولد دست پیدا کنیم.

یزدانی با بیان این که بیش از 95درصد بنگاه‌های کشور، استان و شهرستان بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند، به صنعتگران توصیه کرد: ظرفیت‌هایی  برای ورود این بنگاه‌ها هم به بازار بورس کالا و هم به شرکت فرابورس و در جهت ورود اصلاح ساختارهای خودشان، توجه به بحث توسعه بازار، تشکیل خوشه‌های صنعتی، پیوند بیشتر با واحدهای بزرگ در جهت مرکز مبادلات فرعی که در حوزه تجاری مصطلح است، در کشور ایجاد شده؛ توصیه می‌کنم که اگر این بنگاه‌ها بخواهند حیات پایدار داشته باشند، راهی جز توجه به امر آموزش و پژوهش و همچنین توجه به مباحث زیست‌محیطی و نهایتا توجه به توسعه بازار، ندارند و باید کیفیت تولیدات خود را افزایش داده و هزینه‌ها و ضایعات را کاهش دهند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اهمیت صنایع کوچک و متوسط نیز عنوان کرد: این صنایع در کشور ما و همچنین درکل دنیا امکان شکل‌گیری در نقاط دور و کمتر توسعه‌یافته و با سرمایه اندک برایشان فراهم است، گرچه ارزش افزوده تولیدات آن‌ها نسبت به واحدهای بزرگ کمتر است، اما با توجه به این که به دانش فنی بالا نیز نیاز ندارند، ایجاد اشتغال بالای این بنگاه‌ها حائز اهمیت است و می‌توانند به سرعت شکل بگیرند.

وی در همین رابطه ادامه داد: متاسفانه بنگاه‌های کوچک و متوسط به عوامل آموزش، تحقیق، پژوهش و نهایتا حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به دلیل این که توسعه بازارشان موکول به این‌هاست، توجه کمتری دارند؛ از سیاست‌های جدی دولت است که در سال جاری نیز صد هزار نفر را در بنگاه‌های کوچک در دستور کار قرار داده و در سال آتی نیز به این چند مقوله توجه جدی خواهد شد.

معاون وزیر در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: یکی از مباحث و محورهای جدی برنامه ششم توجه به مباحث زیست‌محیطی است؛ توسعه پایدار بدون توجه به مباحث زیست‌محیطی اصلا مقدور نیست و شکل نمی‌گیرد، زندگی همه انسان‌ها وابسته به رعایت این اصول است؛ البته ما به دنبال تولید و اشتغال پایدار هستیم اما نه به بهای این که به حیات و سلامت مردم آسیب وارد شود.

وی افزود: باید همه واحدها استانداردها را رعایت کنند، ما با همکاری محیط زیست به هیچ وجه به دنبال تعطیلی هیچ واحد و یا واحدهایی نیستیم اما اگر احیانا واحد یا واحدهایی اصول زیست محیطی را رعایت نکنند ناچاریم برخوردهایی کنیم که منجر به رضایت‌مندی بیشتر مردم در منطقه شود.

فهرست