177 هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی کشور پرداخت می شود

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. 177 هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی کشور پرداخت می شود
 قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 177 هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید برای احیای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در نقاط مختلف کشور تا پایان امسال پرداخت می شود.

به گزارش ایرنا، رضا رحمانی شامگاه سه شنبه در آیین تجلیل از صنعتگران برتر استان مرکزی در محل کوه نور اراک افزود: پرداخت این میزان تسهیلات بدون هیچ محدودیتی برای صنایعی که توان تولید و فروش محصولاتشان را دارند، در نظر گرفته شده است.
وی گفت:صنایعی که ظرفیت فروش تولیدات خود را ندارند نباید این تسهیلات را تقاضا کنند چرا که نه تنها مشکلاتشان با این تسهیلات حل نمی شود بلکه با تنگناهای جدید نیز روبه رو می شوند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: پرداخت تسهیلات رونق تولید به عنوان بسته حمایتی دولت برای راه اندازی و احیای صنایع تعطیل و نیمه تعطیل در نظر گرفته شده است و از مسئولان استانی و فرماندارن انتظار می رود نهایت همکاری را با متقاضیان این تسهیلات داشته باشند.
وی بیان کرد: 200 هزار میلیارد ریال تسهیلات نیز برای نوسازی و بازسازی تجهیزات تولید امسال پرداخت می شود که متقاضیان می توانند با نام نویسی در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت از آن بهره مند شوند.
رحمانی ادامه داد: با توجه به اینکه رونق تولید و توسعه صنایع تنها راه ایجاد اشتغال و رفع دغدغه های رهبر معظم انقلاب در خصوص بیکاری جوانان است باید از تمام ظرفیت های دستگاه های مختلف اجرایی در این راستا استفاده شود.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه 44 طرح اقتصادی مختلف برای حل مشکل بیکاری و توسعه صنایع در این وزارتخانه تدوین شده است، بیان کرد: یکی از برنامه های این وزارتخانه راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد است که رایزنی های لازم برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز با بانک های عامل انجام شده است.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این آیین گفت: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب باید تولید در کشور باز تعریف و موانع آن به درستی شناسایی شود و اقدامات کارشناسی اساسی صورت بگیرد.
سیدعبدالوهاب سهل آبادی افزود: یکی از انتظارات صنعتگران در نقاط مختلف کشور بازنگری و اصلاح امور بانکی است چرا که یک صنعتگر با وجود هزینه های بسیاری از قبیل مالیات، بیمه، دستمزد و هزینه انرزی توانایی پرداخت بهره 24 درصدی را به بانک ها ندارد.
وی ادامه داد: با اینکه بررسی احکام فقهی درخصوص بهره بانکی نشان می دهد که دریافت بهره بانکی، دیرکرد و بهره دیرکرد اشکال شرعی دارد و به نوعی فعل حرام است، بانک ها همچنان به فعالیت خود با این رویه ادامه می دهند و هیچ اقدام بازدارنده از سوی مراجع تصمیم ساز تدوین نمی شود.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار کرد: حجم قابل ملاحظه ای از تجهیزات و عوامل تولید در تمام واحدهای تولیدی نقاط مختلف کشور فرسوده شده و کمتر صنعتگری توان تولید کالای رقابت پذیر برای عرضه در بازارهای جهانی و حتی تامین نیاز داخلی را دارد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه در چند سال اخیر ایجاد اشتغال و توسعه صنایع در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی به دولتمردان ابلاغ شده، تنها راه تحقق این مهم تولید با کیفیت و ارزان قیمت است که در شرایط فعلی این مهم میسر نیست.
سهل آبادی تاکید کرد: بسیاری از کارخانه های صنعتی بزرگ و متوسط تجهیزات و عوامل تولید خود را قبل از سال 1975 میلادی وارد کرده اند و تا به امروز هیچ اقدام بازسازی روی آنها انجام نشده است و از وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار می رود برای این مشکلات بزرگ چاره اندیشی کند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در این آیین گفت: ظرفیت های صنعتی در هر یک از استان های کشور متفاوت است و دولت دوازدهم باید برای هر یک از استان های کشور برنامه ریزی های ویژه تدوین کند.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: بزرگترین و مهمترین مانع تولید در کشور ایران فعالیت های بی ضابطه بانک ها است چرا که این مراجع به جای حمایت از تولید کنندگان هر کدام به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده اند.
وی اظهار کرد: نظام بانکی کشور باید در خدمت تولید و اقتصاد باشد و دولت دوازدهم باید نسبت به حل این مشکل بزرگ برنامه ریزی ویژه و کاربردی تدوین کند.
امام جمعه اراک اضافه کرد: فعالیت بی ضابطه بانک ها باعث شده هزینه پول نسبت به تولید رشد بی رویه ای داشته باشد در صورتی که در کشورهای پیشرفته صنعتی هزینه پول به تولید پایین است.
وی یادآوری کرد: هر یک از استان های کشور دارای ظرفیت های ارزشمندی در همه بخش های صنعتی، معدنی و کشاورزی است که بهره گیری از این ظرفیت ها در گرو شناسایی و سرمایه گذاری منطقی بر ظرفیت های کارآمد است.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز نیز در این آیین گفت: خانه ملت از هر طرح و برنامه اقتصادی و تولید دولت حمایت می کند.
محمدرضا منصوری افزود: برخی از مدیران استان مرکزی لوازم و تجهیزات مورد نیاز خود را از خارج استان تامین می کنند که این مهم به مدیریت ارشد استان گزارش شده و بعد از این هر یک از مدیران باید لوازم مورد نیاز خود را از داخل استان خریداری کنند.
وی افزود: تفاهم نامه ای با یک سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری در یکی از شهر های استان منعقد شده که در صورت انعقاد قرارداد نهایی سالانه بیش از 20 هزار میلیارد ریال ارزش افزوده نصیب استان می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این آیین گفت: سامانه بهین یاب این سازمان از 28 خرداد ماه جاری فعالیت خود را از سر گرفته و تا کنون نیز 121 واحد صنعتی درخواست های خود را در این سامانه مکتوب کرده اند.
محمدرضا حاجی پور افزود: 200 طرح صنعتی نیمه کاره در استان وجود دارد که در صورت پرداخت تسهیلات و بهره برداری از این صنایع 6 هزار و 200 فرصت شغلی در استان ایجاد می شود.
وی ادامه داد: 542 واحد صنعتی کوچک و متوسط و 87 واحد صنعتی بزرگ در خواست تسهیلات برای بازسازی و نوسازی تجهیزات و عوامل دارند که در صورت تامین این تسهیلات میزان اشتغالزایی قابل توجهی در استان ایجاد می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: 9 هزار واحد صنفی در استان شناسایی شده که با پرداخت 3 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات به این واحدهای صنفی پنج هزار و 500 فرصت شغلی در استان ایجاد می شود.
وی یاداوری کرد: سال گذشته بیش از هفت هزار و 300 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به یک هزار و 66 واحد تولیدی استان پرداخت شد بخش قابل توجهی از صنایع تعطیل و نیمه تعطیل استان با این اقدام احیا شدند.
در پایان این آیین از 43 فعال صنعتی و معدنی برتر استان مرکزی تجلیل شد.
همچنین در این آیین از تمبر تقدیر از تلاش های آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در بخش های مختلف اقتصادی رونمایی شد.
در این آیین، تفاهم نامه از سوی خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با موسسه زنجیره امید منعقد شد که بر اساس آن بیماران زیر 18 سالی که نیاز به عمل های جراحی داشته باشند به صورت رایگان عمل شوند.
بیش از 2 هزار و 800 واحد صنعتی کوچک، بزرگ و متوسط در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند.

فهرست