اجرای پروژه اکتشاف کرومیت در دستور کار محققان کشور

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. اجرای پروژه اکتشاف کرومیت در دستور کار محققان کشور

بر اساس نتایج به دست آمده از اجرای فاز اول پروژه پتانسیل‌یابی ماده معدنی کرومیت ایران، 13 استان جزو نقاط پر پتانسیل برای کشف ذخایرکرومیت هستند، ضمن آنکه 80 درصد کرومیت در 6 شهر متمرکز شده است.

به گزارش ایسنا، با توجه به نقش معادن و فعالیت‌های معدنی در توسعه و استقلال اقتصادی کشورها و اهمیت بازار پررونق فلزاتی چون کروم، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان متولی اکتشاف، شناسایی محدوده‌های پتانسیل‌دار جدید برای اکتشاف فلز کروم را در قالب «طرح اکتشاف کرومیت» در دستور کار اداره اکتشاف مرکز پژوهش‌های کاربری قرار داد.

شیدا اسکندری، مجری طرح با اشاره به اهمیت کرومیت در بین مواد معدنی،‌ گفت: این‌ فلز در میان سایر فلزات از شرایط بهتری برای صادرات و خرید و فروش برخوردار است؛ از این رو تمرکز بر اکتشافات و استخراج دقیق کرومیت کمک شایانی به توسعه معادن کشور خواهد داشت.

وی با اشاره به آغاز فاز مطالعاتی این طرح، خاطر نشان کرد: در این مطالعات استان‌های هرمزگان، بندرعباس، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، کرمان، فارس، یزد، اصفهان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و کردستان اصلی‌ترین نقاط پر پتانسیل برای کشف ذخایرکرومیت کشور مشخص شده است.

مجری این طرح با اشاره به اینکه مساحت کل محدوده‌های مستعد برای کرومیت حدود 29 صدم درصد از مساحت کل ایران است، یادآور شد: در بررسی‌های انجام شده مناطق مستعد با مساحت 6 هزار و 84 کیلومتر مربع معرفی شده و از این بین مساحت 3هزار و 462 کیلومترمربع به عنوان اولویت درجه یک کانه‌زایی کرومیت است.

وی بیشترین معادن کرومیت ایران را مستقر در «سبزوار»، «مشهد»، «اسفندقه»، «فاریاب»، «حاجی‌آباد» و «کوشا احمدی» ذکر کرد و افزود: بیش از 80 درصد صادرات کرومیت از این مناطق نیز صورت می‌گیرد.

دکتر مسیب سبزه‌ای، مشاور طرح پتانسیل‌یابی کرومیت نیز با اشاره به اینکه کانسارهای کرومیت ایران تیپ آلپی بوده و به شکل انبانی و عدسی شکل یافت می‌شود، گفت: با توجه به شکل پراکندگی کانسارهای کرومیت و اینکه مهمترین کمربندهای متالوژنی در ایران شامل محور اسفندقه-فاریاب-حاجی‌آباد، محور شرق ایران (بیرجند- نهبندان) و کمربند جنوب شرق ایران (سیستان-مکران) است، ذخایر قطعی اعلام شده در استان‌های کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی و فارس بیش از سایر استان‌ها است و به عنوان اولویت مهم برای پی‌جویی کانه‌سازی کرومیت پیشنهاد می‌شود.

وی مهمترین معیار اکتشافی در فاز شناسایی و پی‌جویی کانی‌سازی کرومیت را «لایه زمین‌شناسی» عنوان کرد و ادامه داد: در این پروژه با توجه به مشخص بودن گسترش مکانی، مناطق مستعد کانه‌زایی کرومیت، در نقشه‌های زمین‌شناسی به عنوان لایه اصلی استفاده شده است.

سبزه‌ای خاطرنشان کرد: افزون بر لایه اطلاعاتی زمین‌شناسی، از لایه‌های دورسنجی تصاویر ماهواره‌ای TM-ETMو ASTER، اندیس‌ها، معادن و محیط‌های مناسب کانه‌زایی کرومیت نیز به عنوان یک راهنمای اکتشافی دیگر برای معرفی محدوده‌ها استفاده شده است.

بر اساس این گزارش فاز اول پروژه، شامل مطالعات دفتری و تشخیص ذخایر به پایان رسیده و به‌زودی کنترل صحرایی مناطق معرفی‌شده آغاز خواهد شد

فهرست