بهبود کیفیت شهر جهت آسایش معلولان

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. بهبود کیفیت شهر جهت آسایش معلولان

رضا امیدوار تجریشی – دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران

بهبـــــود کیفیت زندگی شهر در تهران بـرای معلولین و ســـالمندان از اولویت‌هـای شهری مثل تهران که  پایتخت است ضرروت دارد. از المانهای مهم شهری کمک به رفت و آمد و بستر سازی جهت فراهم کردن آسایش و امنیت برای گروه معلولین جامعه است، که از اهم کارهای ذیل می توان گسترش حمل و نقل عمومی برای این گروه و دسترسی سریع نیز می توان نام برد.

گاهی این احساس به وجود می آید که باید حتما کاری متفاوت انجام گردد اما به غیر از تخصیص حمل و نقل ویژه باید با گسترش حمل و نقل عمومی آسایش آن ها را نیز فراهم کرد، باید این مطلب را دانست که جوانان امروز ایران نسل های فردای این مرز و بوم هستند  و هرچه امروز بکاریم فردا برداشت می کنیم.

خوب است نگاهی کنیم به افرادی که هیچ پشتیانی ندارند؛ بسیاری از آسیبهای اجتماعی اعم از خودکشی و حوادث غیر عمد مانند مترو  نتیجه ایجاد  بستر نامناسب  جامع است. بنابراین در بستر شهری باید دو مقوله در نظر گرفته شود 1- بستر مناسب برای سالمندان 2-بستر مناسب برای معلولین

در هر دو مورد فوق می بایست عبور و مرور به مترو و ایستگاه های اتوبوس و مینی بوس مناسب گردد.  نمونه های موفق دنیا را می توان در این حوزه الگو گرفت نمونه های فوق  دنور، کلرادو، سیاتل و واشنگتن در ایالات‌متحده آمریکا، برلین آلمان، میلان ایتالیا و گدنیا در لهستان نام برد.

بستر مناسب المان‌های شهری اعم از پیاده رو تا عبور مرور در اماکن عمومی و حتی یک دستگاه عابر بانک بسیار اهمیت دارد . امکانات تفریحی و آموزشی و ورزشی  در بستر شهر نیز باید در نظر گرفته شود. همان طور که معلولین و جانبازان عزیز کشورمان باعث افتخار در پارالمپیک شدند این زمینه باید گسترش یابد گاهی دیده می شود در ورودی یک مکان عمومی رپی گذاشته شده است که یک فرد سالم و توانمند نیز احساس خطر می نماید.

که به غیر از ایجاد می بایست بهسازی در دستور کار قرار گیرد . نمونه دیگر که می‌توان نام برد بستر نامناسب عبور و مرور در پلهای هوایی عابرین پیاده است که امکان عبور ویلچر یا واکر ندارد که باید اصلاح شود در کنار این موضوعات می بایست آموزش عمومی با پیام های آموزشی و کلاسهای عمومی و تبلغاتی برای الگوی رفتار مناسب با این دسته از جامعه باید انجام گردد.

زندگی امروزی باید بستر را به صورت عدالت بین تمام اقشار تقسیم کند ساخت زندگی امروز برداشت فرداها است، شهر را باید ساخت ایران را باید ساخت تا فردای بهتر داشت.

فهرست