تولید و تجارت در هفته‌ای که گذشت/ نخستین عرضه خودرو در سامانه فروش یکپارچه

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. تولید و تجارت در هفته‌ای که گذشت/ نخستین عرضه خودرو در سامانه فروش یکپارچه

نخستین عرضه خودرو در سامانه فروش یکپارچه، برطرف شدن مشکلات پخش و توزیع روغن خوراکی، دانش بنیان بودن فقط یک درصد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی، افزایش سقف ضمانت‌نامه‌های اعتباری و پیمانکاری صنایع کوچک، رتبه 120 ایران در نوآوری صنعتی جهان، ثابت ماندن قیمت کارخانه‌ای خودرو تا اطلاع ثانوی، ورود ایران به معادن افغانستان و در دستور کار بودن ایجاد شهرک‌های صنعتی صنایع خلاق، از مهم‌ترین تیترهای خبری حوزه صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، با رونمایی از سایت یکئارچه فروش خودرو، سه‌شنبه هفته گذشته ثبت‌نام در این سامانه با خودروهایی از خودروسازان مختلف کشور، آغاز شد.

بنا به اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، هر فرد متقاضی خرید خودرو فقط امکان ثبت‌نام برای خرید یک خودرو را دارد. مهلت ثبت نام برای این دوره فروش تا یک هفته است. پس از یک هفته اگر تقاضای خرید بیش از ظرفیت اعلامی باشد، وارد فرآیند قرعه‌کشی خواهد شد، در غیر این صورت قرعه‌کشی انجام نمی‌شود.

مشکلات پخش و توزیع روغن خوراکی برطرف شد

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت از پایان موفقیت‌آمیز سه مرحله از توزیع ضربتی روغن خوراکی و آغاز مرحله چهارم خبر داد.

به گزارش ایلنا، علیرضا شاه‌میرزایی با اعلام این خبر گفت: از ابتدای اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، توزیع ضربتی روغن خوراکی با همکاری شرکت‌های پخش در چهار مرحله آغاز شد که سه مرحله آن به طور موفقیت‌آمیز به پایان رسید و مرحله چهارم آن در حال انجام است و از شرایط حاد کمبود روغن خوراکی در فروشگاه‌ها عبور کرده‌ایم.

فقط یک درصد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی دانش‌بنیان است

به گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تنها حدود یک درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور دانش بنیان هستند.

به گزارش ایسنا، علی رسولیان در اجلاس سراسری روسای پارک‌های علم و فناوری کشور گفت: در شرکت شهرک‌های صنعتی کشور ۲۴۹ هزار واحد تولیدی داریم که کمتر از ۶۰۰ واحد آن (حدود یک درصد) دانش‌بنیان است.

افزایش سقف ضمانت‌نامه‌های اعتباری و پیمانکاری صنایع کوچک

معاون صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از افزایش سقف ضمانت‌نامه‌های اعتباری و پیمانکاری صنایع کوچک خبر داد.

به گزارش مهر، محبوب پناهی اظهار کرد: ضمانت‌نامه‌های صندوق در سال ۱۴۰۱ با افزایش سقف صدور از ۳۰ هزار میلیارد به ۵۰ هزار میلیارد ریال و در ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری از ۳۰ هزار میلیارد ریال به ۷۰ هزار میلیارد ریال افزایش، کارکرد اثرگذاری پیداکرده و می‌تواند بسیاری از صنایع کوچک را در سطح ملی پوشش دهد.

رتبه 120 ایران در نوآوری صنعتی جهان

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تاکید بر ضرورت تلاش مضاعف برای ارتقای جایگاه جهانی ایران در نوآوری صنعتی، گفت: تنها یک درصد از شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی و ۴ درصد از شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی، دانش‌بنیانی آنها احراز شده است.

به گزارش ایسنا، علی خیرالدین در نشست هم‌افزایی با موضوع استفاده از ظرفیت‌ و توانایی دانشگاهیان و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه خودروسازی با اشاره به وضعیت نامطلوب صنعت در حوزه فناوری و نوآوری یادآور شد: رتبه ما در حوزه نوآوری صنعت ۱۲۰ است و باید تلاش مضاعفی در این زمینه انجام شود.

قیمت کارخانه‌ای خودرو فعلا تغییر نمی‌کند

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه هیچ تصمیمی در مورد تغییر قیمت کارخانه‌ای خودرو نگرفته‌ایم، گفت: فعلا وقتِ تغییر قیمت خودرو در کارخانه نیست.

به گزارش مهر، منوچهر منطقی در پاسخ به این سوال که طبق مصوبات قبلی، قیمت خودرو هر ۶ ماه یک بار باید تغییر کند و در همین راستا، خرداد ماه موعد تغییر قیمت خودرو است، آیا وزارت صمت برنامه‌ای برای تغییر قیمت دارد یا خیر، اظهار کرد: هنوز هیچ تصمیمی در مورد تغییر قیمت کارخانه‌ای خودرو نگرفته‌ایم اما نکته این است که فعلاً وقتِ تغییر قیمت خودرو در کارخانه نیست.

ورود ایران به معادن افغانستان

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان از فرصت سرمایه‌گذاری ایران در معادن افغانستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، سلیمی گفت: تاکنون بیش از ۱۴۰۰ منطقه معدنی افغانستان شناسایی‌شده است. این کشور پهناور دارای ذخایر زیرزمینی از جمله مس، لیتیوم، آهن، طلا، نیوبیوم و کبالت است که با استخراج این معادن، افغانستان به یکی از قوی‌ترین کشورهای صادرکننده مواد معدنی در جهان تبدیل خواهد شد.

ایجاد شهرک‌های صنعتی صنایع خلاق در دستور کار

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به لزوم حمایت از تولیدکنندگان برتر اسباب‌بازی برای ورود به بازارهای ملی و بین‌المللی، تصریح کرد: یکی از مواردی که در همین راستا وعده داده و در حال اجرای آن هستیم، ایجاد شهرک‌های صنعتی با عنوان شهرک‌های صنایع خلاق یعنی صنعت اسباب بازی است که می‌توانند مشابه سایر صنایع از مزایای شهرک‌های صنعتی استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی برادران در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه اسباب بازی، اظهار کرد: در سند تحول دولت به دو موضوع توجه شده که یکی از آنها سبک زندگی است. در همان سند تاکید ویژه شده بر صنایع خلاق و رویکرد جدید وزارت صمت توجه به صنایع خلاق در قالب ایجاد یک دفتر تخصصی تحت عنوان دفتر صنایع خلاق و صنایع ورزشی بود که شکل گرفته است.

فهرست