تولید و تجارت در هفته‌ای که گذشت/ گرانی آرد، ماکارونی و نان فانتزی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. تولید و تجارت در هفته‌ای که گذشت/ گرانی آرد، ماکارونی و نان فانتزی

گران شدن ماکارونی و نان فانتزی را می‌توان مهم‌ترین خبر بازار در هفته گذشته دانست. راه‌اندازی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه شمش طلا، افزایش قیمت ماشین آلات معدنی به دلیل ممنوعیت واردات، فروش خودرو با سامانه متمرکز قرعه‌کشی، همکاری قطعه‌سازان ایرانی و روسی و ابلاغ مصوبه کاهش عوارض صاداتی به گمرکات، از دیگر اخبار مهم حوزه صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، در پی گران شدن آرد صنعتی، ماکارونی و نان فانتزی گران و همین مساله، موجب کمیاب شدن ماکارونی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شد.

به گزارش مهر، براساس نامه رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، به معاون صنایع عمومی وزارت صمت، باتوجه به افزایش نرخ آرد صنعتی و درخواست انجمن‌های کارخانجات ماکارونی مبنی بر افزایش هزینه‌های تولید این محصول، ماکارونی شامل نرخ‌نامه جدید شد. بر این اساس، قیمت ماکارونی رشته‌ای ساده برای بسته 500 گرمی 17 هزار تومان، 700 گرمی 24 هزار تومان و 100 گرمی 34 هزار تومان اعلام شد.

با توجه به اعلام نرخ‌های جدید، ماکارونی در برخی فروشگاه‌ها کمیاب شد. رئیس انجمن آرد سازان کشور با اشاره به اینکه وقفه ای در تولید ماکارونی ایجاد نشده است، گفت: اگر کمبودی در بازار وجود داشته، به دلیل تغییر قیمت و آماده‌سازی بسته‌بندی‌های جدید است.

سید محمدرضا مرتضوی مباحث مطرح شده درباره توقف خط تولید برخی کارخانجات ماکارونی را رد کرد و گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و وقفه‌ای در تولید ماکارونی ایجاد نشده است.

همچنین در پی گرانی آرد صنعتی، اتحادیه صنف نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران، قیمت جدید نان‌های صنعتی را اعلام کرد.

در نرخ‌نامه جدید، هر قرص نان باگت معمولی ۱۰ هزار تومان، نان باگت فرانسوی ۱۵ هزار تومان و نان همبرگری ۷ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است. با وجود انتشار این نرخ‌نامه، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم گفت: با حذف ارز یارانه‌ای انواع نان‌های فانتزی، از این به بعد قیمت این محصولات به صورت عرضه و تقاضا و رقابتی است و نرخنامه منتشر شده، صحت ندارد.

محمدجواد کرمی گفت: آرد واحدهای نان فانتزی از هر کیسه ۶۷ هزار تومان به ۶۳۰ هزار تومان (نزدیک به ۱۰ برابر) در کنار سایر هزینه‌های تولید مانند دستمزد افزایش یافته است، بر این اساس قیمت محصول نهایی نیز افزایش می‌یابد، اما نرخنامه‌ای که در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است، درست نیست.

وی افزود: لیست قیمت‌های انواع نان فانتزی یاد شده مربوط به نرخ‌های پیشنهادی است که برای بررسی بیشتر تهیه شد و در نهایت تصویب نشد و همانطور که در تصویر جدول نامه نیز مشخص است مهر، امضا و شماره‌ای ندارد.

افزایش قیمت ماشین آلات معدنی به دلیل ممنوعیت واردات

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت اعلام کرد: به علت جلوگیری‌هایی که بر اساس مقررات تنظیمی در زمینه واردات ماشین‌آلات معدنی وجود دارد، قیمت این ماشین‌آلات بسیار بالاتر از قیمت‌های جهانی است.

به گزارش شاتا، رضا محتشمی‌پور افزود: قبل از مصوبه لغو معافیت‌های مالیاتی از سوی مجلس، تعرفه کل اقلام وارداتی از جمله ماشین‌آلات معدنی، پیرو تغییر پایه محاسبه ارز از چهار هزار و ۲۰۰ به نیمایی، کاهشی شده است و با کاهش تعرفه ماشین‌آلات معدنی شرایط برای واردات آن‌ها تسهیل شد.

راه‌اندازی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه شمش طلا

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضای قرارداد ایجاد خزانه‌داری شمش طلا برای انتشار اوراق سپرده در بورس کالا در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، وجیه الله جعفری افزود: ایمیدرو با همکاری بانک ملت و سازمان بورس کالا طرح راه‌اندازی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه شمش طلا را در کشور اجرایی می‌کند.

وی ادامه داد: با ایجاد خزانه‌داری در بانک ملت و نگهداری شمش تولیدی طلای زرشوران در آن، به ازای شمش‌های نگهداری شده، اوراق سپرده طلا در مقیاس‌های کوچک (مثلاً یکصد سوت یا یک‌دهم گرمی) منتشر و در سامانه معاملات بورس کالا عرضه می‌شود.

همکاری قطعه‌سازان ایرانی با روسی

یک شرکت مطرح خودروساز روسی خواستار همکاری با قطعه سازان ایرانی برای تامین قطعات مورد نیاز شد.

به گزارش ایرنا، حسین بحرینیان، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با بیان این مطلب افزود: با توجه به درخواست همکاری خودروساز مطرح روسیه با قطعه سازان ایرانی، سازندگان بالقوه قطعات که توانایی تامین نظر طرف‌ روسی ازنظر کیفیت و کمیت تولید را داشته باشند، با واسطه انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور، می‌توانند شانس خود را برای حضور در بازار این همسایه شمالی بیازمایند.

وی اضافه کرد: مجموعه بوستر کامل به همراه سیلندر ترمز، مدول هیدرولیک سیستم ضدقفل، سنسورهای سرعت مربوط به سیستم ضدقفل، کمربند ایمنی، ایربگ (کیسه هوا)، دینام، کمپروسور سیستم هوای مطبوع (کولر)، سنسور اکسیژن، ترموستات و مکانیسم شیشه بالابر ازجمله قطعات موردنیاز خودروساز روسی است.

ابلاغ مصوبه کاهش عوارض صاداتی به گمرکات

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از ابلاغ مصوبه کاهش عوارض یک یا ۲ پله‌ای صادراتی کالاها به گمرکات خبر داد.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیف‌الله امیری افزود: قیمت بیشتر کالاها با توجه به کاهشی که در قیمت‌های جهانی رخ داده، نزولی شده که این کاهش قیمت‌های جهانی در وضع عوارض جدید اعلام و اعمال شده است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از حذف عوارض صادراتی برخی از کالاها که عوارض آنها به‌طور تقریبی به صفر رسیده است در عوارض جدید خبر داد و تاکید کرد: با این وجود در صورتی‌ که دوباره موضوعات بحرانی مانند جنگ اوکراین و به دنبال آن افزایش قیمت‌های جهانی رخ دهد، برای این‌گونه کالاها که عوارض‌شان به صفر رسیده است، باز هم عوارض در نظر گرفته می‌شود.

فروش خودرو با سامانه متمرکز قرعه‌کشی

به گزارش مهر، وزیر صمت در نامه‌ای به رئیس سازمان حمایت دستور داد تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو که به حذف تدریجی قرعه‌کشی منجر می‌شود، عرضه خودرو از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام شود.

فهرست