شناسایی خطوط‌ تولید پرطرفدار

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. شناسایی خطوط‌ تولید پرطرفدار

دنیای اقتصاد: پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری صنعتی در دو ماه نخست سال جاری شناسایی شد. بررسی آمارهای صنعتی بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی بیشترین جذابیت برای دریافت جواز تاسیس به گروه‌های «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها»، «سایر محصولات کانی غیرفلزی»، «محصولات از لاستیک و پلاستیک»، «محصولات فلزی فابریکی» و «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» اختصاص داشته است. در این دوره زمانی در مجموع 2 هزار و 295 فقره جواز تاسیس در کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از 15 درصد داشته است؛ براساس آمار اعلام شده از میان 27 گروه صنعتی که در این مدت جواز تاسیس دریافت کرده‌اند، به لحاظ تعداد 17 گروه صنعتی رشد داشته‌اند که آمار مذکور بیانگر بهبود روند صدور جوازهای صنعتی در کشور محسوب می‌شود.

طبق آمار اعلام شده از مجموع 2 هزار و 295 فقره جواز تاسیس صادره در مدت زمان مورد بررسی بیشترین تعداد جواز صادره مربوط به گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» با 370 فقره بوده است. جوازهای اختصاص داده شده به گروه‌های «سایر محصولات کانی غیرفلزی» نیز برابر با 290 فقره بوده که با این تعداد جواز این گروه در جایگاه دوم قرار گرفته است. سومین گروه نیز به «محصولات از لاستیک و پلاستیک» با صدور 230 فقره جواز رسید. اما چهارمین گروه با اخذ 200 فقره جواز به گروه «محصولات فلزی فابریکی» اختصاص داشته و گروه «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» نیز با اخذ 176 فقره جواز در مدت زمان مورد بررسی در جایگاه پنجم قرار گرفته است. از سوی دیگر، براساس گزارش منتشر شده در مدت زمان مورد‌نظر بالاترین سهم پیش‌بینی سرمایه‌گذاری نیز متعلق به گروه «ساخت مواد و محصولات شیمیایی»به میزان 25 درصد از کل کشور بوده است.

از سوی دیگر، براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسى در مجموع بيش از 210 هزار ميليارد ريال سرمايه براى جوازهاى تاسيس صادره پيش بينى شده است كه اين رقم در مقايسه با سرمايه پيش‌بينى شده در مدت مشابه سال قبل افت 8 درصدى را تجربه كرده است. براساس آمار اعلام شده در دو ماه نخست سال جاری متوسط پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک واحد به میزان 8/ 91 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که برابر با 3/ 115 میلیارد ریال بوده حدود 20 درصد کاهش داشته است.

در مدت زمان مذکور صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاران نیز به گروه‌های «ساخت مواد و محصولات شیمیایی، کک و فرآورده‌های حاصل از نفت، سایر محصولات کانی غیرفلزی، محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها و ساخت فلزات اساسی» اختصاص داشته است. سرمایه پیش‌بینی شده برای 176 فقره جواز تاسیس صادره برای گروه «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» بیش از 79هزار میلیارد ریال بوده که با توجه به مجموع سرمایه پیش‌بینی شده برای گروه‌های صنعتی می‌توان گفت 25درصد از مجموع سرمایه‌گذاری کل کشور به این گروه اختصاص داشته است.

اما برای گروه «کک و فرآورده‌های حاصل از نفت» نیز سرمایه بیش از 38 هزار میلیارد ریالی پیش‌بینی شده و سومین گروه جذاب برای سرمایه‌گذاران نیز با سرمایه 21 هزار و 817 میلیارد ریالی به گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» اختصاص داشته است. اما با توجه به آمار مذکور برای گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» نیز در این مدت سرمایه 11 هزار و 880 میلیارد ریالی مدنظر قرار گرفته است،‌پنجمین گروه نیز در میان صنایع جذاب گروه «ساخت فلزات اساسی» با پیش‌بینی سرمایه بیش از 9 هزار میلیارد ریال اختصاص داشته است. اشتغال‌زاترین صنایع نیز در میان گروه‌های مذکور به «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها، سایر محصولات کانی غیرفلزی، ساخت مواد و محصولات شیمیایی و محصولاتی از لاستیک و پلاستیک و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات» اختصاص داشته است.

استان‌های پیشرو

در این گزارش، علاوه بر معرفی صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاران، استان‌هاي پيشتاز در اخذ جواز و ايجاد اشتغال نيز معرفي شده‌اند که با توجه به اين آمار مي‌توان گفت بيشترين جوازهای صادره در اين مدت به استان هاي «خراسان رضوی، یزد،فارس، قم و آذربايجان شرقي» اختصاص داشته است. سهم خراسان رضوی در جوازهای صادره در اين مدت برابر با 239 فقره بوده که پیش‌بینی سرمايه 4 هزار و 580 ميليارد ريالي را به همراه داشته و توانسته در مجموع براي 4 هزار و 335 نفر ايجاد اشتغال کند. استان یزد نيز با اخذ 199 فقره جوازه تاسیس صادره در اين مدت توانست سرمايه 8 هزار و 913 ميليارد ريالي را پیش‌بینی و به اين طريق براي 4هزار و 108 نفر اشتغال‌زايي کند. استان فارس نیز با اخذ 162فقره جواز تاسیس با سرمایه 3 هزار و 279میلیارد ریالی توانسته برای 2 هزار و 401 نفر ایجاد اشتغال کند. استان قم نیز با اخذ 128 فقره جواز تاسیس و پیش‌بینی 3هزار و 721میلیارد ریالی توانست شرایط را برای ایجاد هزار و 824 نفر اشتغال در کشور فراهم کند؛ اما آذربایجان شرقی نیز با اخذ 126 فقره جواز تاسیس با سرمایه بیش از هفت هزار میلیارد ریالی توانست اشتغال‌زایی 3 هزار و 293 نفری را در کشور ایجاد کند.

فهرست