نهایی کردن برنامه های اکتشافی در سال 96

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. نهایی کردن برنامه های اکتشافی در سال 96
 تهران – ایرنا ـ رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: طرح 300 هزار تنی آلومینیوم جنوب، مهر 1397 راه اندازی می شود.

به گزارش دوشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، «مهدی کرباسیان» افزود: مهم‌ترین فعالیت ایمیدرو، بهره برداری از طرح ‌های نیمه تمام بخش معدن و صنایع معدنی است تا در تکمیل زنجیره تولید به اهداف تعیین‌شده دست یابیم.
وی اظهارداشت: از جمله این طرح ها، طرح آلومینیوم جنوب است که با وجود مشکلات مالی، توانستیم باقی پیش پرداخت سهم 49 درصدی ایمیدرو را پرداخت کنیم‌ و طبق پیش بینی انجام شده، این کارخانه در موعد مقرر به تولید می رسد.
طرح آلومینیوم جنوب به ایجاد شهرک صنایع پایین دستی آلومینیوم در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامِرد گفته می شود؛ در این طرح قرار است تا در مجاورت کارخانه آلومینیوم جنوب صنایع مختلفی در قالب شهرک آلومینیوم برای تولید محصولات پایین دستی آلومینیوم ایجاد شود و به همین منظور شرکت آلومینیوم جنوب تامین بلند مدت شمش مورد نیاز سرمایه گذاران صنایع پایین دستی را تضمین می کند.
براساس چشم انداز تعریف شده در بخش آلومینیوم، تا سال 1404 ظرفیت تولید شمش آلومینیوم را باید به 1.5 میلیون تن افزایش یابد.
طرح آلومینیوم جنوب به عنوان بزرگترین طرح تولید شمش آلومینیوم در ایران شناخته می شود و یکی از طرح های مهم مشارکتی ایمیدرو با یک شرکت ایرانی است که در دولت یازدهم، مجال عملیاتی شدن یافت.
ظرفیت تولید اولیه این طرح 300 هزار تن آلومینیوم آلیاژی است و در مجموع به یک میلیون تن خواهد رسید.

** هیچ طرح معطل یا راکدی در حوزه ایمیدرو وجود ندارد
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در دولت یازدهم، 73 طرح در مراحل مختلف اجرایی یا راه اندازی قرار گرفته اند، گفت: از شهریور سال 92 این تعداد طرح در سه وضعیت راه اندازی، آماده افتتاح یا واگذاری قرار گرفتند.
کرباسیان اضافه کرد: در این مدت 240 هزار میلیارد ریال (24 هزار میلیارد تومان) طرح نیمه تمام در اختیار داشتیم اما اکنون هیچ طرح معطل یا راکد وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه جلوگیری از خام فروشی یکی از اهداف و سیاست‌های کلان دولت و تاکیدات رهبر معظم انقلاب است، افزود: برنامه‌ ریزی‌ گسترده و دقیقی در این زمینه انجام شده که یکی از بارزترین آنها در بخش سنگ آهن است.
به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو در سال 92، صادرات سنگ آهن 23 میلیون تن بود که پارسال و امسال بسیار کاهش داشته و این کاهش به دلیل تکمیل زنجیره‌ تولید یعنی توسعه کارخانه‌های کنسانتره و گندله سازی در این بخش بوده است.
وی اظهارداشت: با توجه به این شرایط، پیش‌بینی می‌کنیم با تکمیل زنجیره تولید، توازن تولید در سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی برقرار شود زیرا که صادرات سنگ آهن مقرون به صرفه نیست و بر این اساس خام‌فروشی در این بخش نیز پایان می یابد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: اگر هم در بخشی، خام فروشی دیده می‌شود که البته بسیار ناچیز است، باید دید که آیا تولید در آن بخش توجیه اقتصادی داشته یا خیر زیرا در برخی موارد، سرمایه‌گذاری برای تولید، اقتصادی نیست براین اساس صادرات ماده به صورت خام تنها راهکار است که از آن استفاده می‌شود.

** نهایی کردن برنامه های اکتشافات جدید مهم ترین اقدام در سال 96
کرباسیان تاکید کرد: نخستین و مهم ترین برنامه ایمیدرو در سال 1396 نهایی کردن برنامه های اکتشافی است.
وی گفت: تا قبل از شروع اکتشافات جدید ایمیدرو، از یک میلیون و 600 هزار کیلومتر مربع مساحت کشور فقط 100هزار کیلومترمربع کار اکتشافی شده بود که ایمیدرو برنامه اکتشافی خود را معادل 5.2 برابر 80 سال گذشته در سطح 250 هزار کیلومترمربع شروع کرده است و همچنان ادامه دارد.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تصریح کرد: کار در حوزه معدن و صنایع معدنی زیاد است و باید برای اشتغال بیشتر در این بخش و همچنین توسعه اقتصادی کشور بیشتر تلاش کنیم.
کرباسیان با اشاره به لزوم سرمایه گذاری بیشتر در بخش معدن و صنایع معدنی گفت: برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی به ویژه سنگ آهن، نخستین اقدام باید سرمایه گذاری در بخش فراوری مواد معدنی باشد و به عبارتی کارخانه های پایین دستی آن ایجاد شود.
وی ادامه داد: بخشی از سنگ آهن به خارج صادر می شود که مقداری از آن با فرآوری به سنگ های تزئینی تبدیل می شود و لازم است در این قسمت سرمایه گذاری بیشتری شود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: ظرفیت فولاد کشور از 23 میلیون تن به حدود 30 میلیون تن رسیده اما مصرف فولاد هنوز 17 میلیون تن برآورد می شود که دلیل اصلی آن رکود در صنعت ساختمان است.
کرباسیان خواستار سرمایه گذاری در حوزه آلومینیوم، مس و فولاد شد و افزود: یک بخش اصلی مصرف کنندگان فولاد، مس و آلومینیوم در کشور حوزه مسکن است که امیدواریم این بخش رونق بگیرد.
وی درباره تحقق ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد کشور تا افق چشم انداز 1404 نیز گفت: در این زمینه، یک گلوگاه وجود دارد و آن سرمایه گذاری است که امیدواریم سیستم بانکی کشور فعال تر عمل کند و صندوق توسعه ملی وام های مناسبی در اختیار این بخش قرار دهد.

فهرست