رضا امیدوار تجریشی

چند نرخی شدن ارز قاچاق کالا را در پی دارد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. چند نرخی شدن ارز قاچاق کالا را در پی دارد
تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن جوانان ایران گفت: تک نرخی شدن ارز به سود دولت و مانعی است در برابر قاچاق کالا، زیرا ارز چندنرخی افزایش واردات غیرمجاز را به همراه می آورد.

«رضا امیدوار تجریشی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: دست اندرکاران بازار بر این اعتقادند که نرخ واقعی ارز شاید دو برابر میزان کنونی باشد اما مهم این است که بساط ارز چندنرخی به عنوان یکی از دلایل رانت و سودجویی برچیده و سود تسهیلات و سپرده ها از میزان کنونی نیز کمتر شود.
وی گفت: دولت رشد پنج درصدی را برای سال 1395 انتظار دارد. پیش بینی می شود این مهم تحقق یابد اما واقعیت اینکه وقتی رکود بر اقتصاد کشور حاکم است، پول چرخش خود را ندارد و امکان وصول مطالبات بخش خصوصی از دولت نیست.

بخش خصوصی چشم انتظار دریافت مطالبات از دولت و زیر فشار بانک ها
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن جوانان ایران اعلام کرد: بخش خصوصی فعال در پروژه های عمرانی مطالبات خود را از دولت وصول نکرده است و از سوی دیگر زیر فشار پیمانکاران پایین دست قرار دارد. بنابراین با مشکلات جدی روبروست.
وی اضافه کرد: مجریان طرح های عمرانی انتظار دارند وقتی طلب خود را از دولت وصول نکرده اند، نظام بانکی نیز دوره های تنفس در نظر بگیرد تا بخش خصوصی بتواند فعالیت خود را تداوم بخشد و به موقع اقساط بانکی را پرداخت کند.

مالیات بر ارزش افزوده و شیوه های اجرا
امیدوار تجریشی تاکید کرد دولت برای پیاده سازی سیاست مالیات برارزش افزوده باید از دیگر کشورهای جهان الگو بردارد و مالیات بر ارزش افزوده را از مصرف کننده نهایی بگیرد.
وی یادآور شد: آمریکا مالیاتی به نام ارزش افزوده ندارد، سوییس نرخ صفر تا هشت درصدی را در برنامه خود گنجانده است و ژاپن پنج درصد را اعمال می کند.
آمارها نشان می دهد در سال 2015 میلادی میزان مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده در انگلیس 110 میلیارد یورو، اتریش 23 میلیارد یورو، آلمان 180 میلیارد یورو و در مجموع اتحادیه اروپا یک هزار میلیارد یورو بوده است. همچنین بر پایه برآوردها 170 میلیارد یورو فرار مالیاتی در این سال در اتحادیه اروپا صورت گرفت.

پرداخت نقدی یارانه به مردم، گرهی برای دولت
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن جوانان ایران گفت: بر اساس آمارهای دولت، ماهانه 34 هزار میلیارد ریال یارانه به مردم پرداخت می شود که نزدیک 20 هزار میلیارد ریال آن از محل افزایش قیمت‎‎ها تامین و بقیه طبق قانون از بودجه عمومی خزانه برداشت می‎‎شود که این مساله به منزله گرهی پیش روی دولت یازدهم است.
وی یادآوری کرد: پرداخت یارانه از آذرماه 1389 آغاز شد و تاکنون 66 مرحله را پشت سر گذاشته است. چنانچه این منابع صرف کارهای عمرانی در کشور می شد، می توانست برای گذر از رکود نقش مهمی ایفا کند.

جذب سرمایه گذاری خارجی، لازمه خروج از رکود
امیدوار تجریشی گفت: براساس اعلام رسمی دولت در پنج ماهه امسال ارزش صادرات کشور به 19 میلیارد دلار رسید و بیش از 16 میلیارد دلار واردات صورت گرفت.
وی اضافه کرد: مقایسه آمار صادرات و واردات نشان می دهد بیش از دو میلیارد و 500 میلیون دلار مازاد تراز تجاری به دست آمده است و چنانچه این روند تا اسفندماه حفظ شود، از دستاوردهای سال پایانی دولت به شمار می رود.
این کارشناس اقتصادی ابراز امیدواری کرد امکان جذب چهار هزار میلیارد دلار سرمایه ایرانیان مقیم خارج فراهم شود و یک چهارم آن به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اختصاص یابد تا تحولات مهمی در تولید کشور را رقم زند.

به گفته وی، سرمایه های خارجی به ضمانت های دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه نیازمند است. همچنین فعالیت های دولت یازدهم، باید در دولت دوازدهم به سرانجام برسد و به این ترتیب دستاوردهای برجام را نیز می توان دید.
به گزارش ایرنا، بر اساس برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار برگرفته از گزارش های سال 2014 بانک جهانی، مجمع جهانی اقتصاد و سازمان یونیدو، ایران در جدول سهولت انجام کسب و کار بین 189 کشور جهان رتبه یکصد و سی ام را به دست آورد، از نظر رقابت پذیری جهانی میان 144 کشور به جایگاه هشتاد و سوم دست یافت و از لحاظ رقابت پذیری صنعتی جهانی در میان 142کشور رتبه شصت و هفتم را از آن خود کرد.
ایران در سال 2013 میلادی نیز از نظر رونق اقتصادی بین 142 کشور جایگاه یکصد و هفتم را داشت، از لحاظ آزادی اقتصادی بین 178 کشور جهان رتبه یکصد و هفتاد و سوم را به دست آورد و در زمینه توسعه انسانی بین 186 کشور دنیا رتبه هفتاد و پنجم را کسب کرد.

فهرست