ارز ۴۲۰۰ تومانی به جای تولید، صرف واردات شد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. ارز ۴۲۰۰ تومانی به جای تولید، صرف واردات شد

 

وزیر پیشین جهاد کشاورزی ارز 4200 تومانی را سیاست رانتی و ابتر دانست و گفت: این ارز به جای مصرف در تولید، طرح‌های عمرانی و معیشت مردم، به واردات اختصاص داده شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، صادق خلیلیان در برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه مشکلات شبکه توزیع سابقه طولانی دارد، گفت: معضل دلالی و واسطه‌گری در شبکه توزیع به بعد از اصلاحات ارزی بعد از دهه 40 بازمی‌گردد.

وی افزود: واسطه گری در اقتصاد پدیده‌‌ای تعریف شده است و به عنوان یک فعالیت اقتصادی شناخته می‌شود اما مهم این است که بین زنجیره تولید و توزیع و مصرف، تناسب شکل بگیرد.

وزیر پیشین وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: کانال های بازاررسانی بین بخش تولید تا مصرف سازماندهی و وظیفه مشخص دولت و مجلس در این قضیه تعریف نشده است.

وی افزود: شناسنامه‌دار نبودن واسطه‌ها در این حوزه زمینه را برای سودجویی برخی افراد و متضرر شدن تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فراهم کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به نقش محوری دولت در رصد بازار اشاره و بیان کرد: اگرچه ما در این حوزه خلاها و نیز تزاحم قانونی داریم اما دولت باید با کمک تشکل‎های مرتبط با تولیدکنندگان و اصلاح قوانین و مقررات، مشکلات حوزه تولید را رصد و برطرف کند اما متاسفانه دولت در برابر این زمینه منفعل است و ابتکار عمل ندارد.

خلیلیان با بیان اینکه فاصله زیاد قیمتی بین ارز 4200 تومانی و ارز 25 هزار تومانی دلالی را تشدید کرده است، گفت: از یک سو واسطه‌ها بدون شناسنامه و غیرشفافند و از سوی دیگر، نبود سیاست‌های مدبرانه به بدتر شدن اوضاع دامن می‌زند.

وی درباره افزایش قیمت مرغ و نقش تولیدکنندگان در این زمینه گفت: نباید همه تقصیرات را گردن مرغدار بیندازیم زیرا مرغدار تا زمان مشخصی می‌تواند مرغ را نگهداری کند و سیاست‌های دولت باید قبل از به وجود آمدن این وضعیت اعمال می‌شد.
وزیر پیشین جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت مرغ در آینده کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: در آینده نزدیک شاهد نوسانات قیمتی مرغ خواهیم بود اما باز هم کسی از تولیدکننده مرغ در شرایط مازاد تولید حمایت نمی‌کند، در نتیجه دوباره قیمت مرغ دچار نوسان خواهد شد.

خلیلیان تصریح کرد: مسائلی مانند سیاست‌های خارجی و ارزی، نظارت بر شبکه توزیع و دلالان مانند زنجیره، به هم وابسته‌اند و وقتی دولت بدون هیچ برنامه‌ریزی داخلی، فقط 4 سال اقتصاد کشور را مشروط به اجرای برجام می‌کند، چنین اتفاقاتی هم رخ می‌دهد.

وی سیاست ارز 4200 تومانی را سیاست رانتی و ابتر خواند و گفت: مابه‌التفاوت نرخ ارز به معنای تحریک سودجویی یک عده است و متأسفانه این ارزها به جای صرف پشتیبانی از تولید و طرح‌های عمرانی و معیشت مردم، به واردات اختصاص داده شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بر لزوم راه‌اندازی سامانه هوشمند اطلاعات جامع تولید و فعالان اقتصادی تاکید کرد.

منبع: رادیو گفت‌وگو

 

در همین رابطه بخوانید:

رواج دلالی نتیجه ضعف نظارت بر بازار است

فهرست