ایران و روسیه در حوزه استاندارد تفاهمنامه همکاری امضا کردند

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. ایران و روسیه در حوزه استاندارد تفاهمنامه همکاری امضا کردند

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران، این تفاهم نامه همکاری را مهدی اسلام پناه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد جمهوری اسلامی ایران و آنتون شالیف رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه در پایان مذاکرات دوجانبه امضا کردند.
بنا بر این تفاهم نامه، گروه های کاری مشترک با هدف تسهیل تجارت دو کشور از جمله در صنعت خدمات و غذای حلال و توسعه همکاری ها در تدوین استانداردها تشکیل می شود.
در این تفاهم نامه به آیین نامه و مقررات مربوط به پذیرش متقابل نحوه آزمایش ها و استانداردسازی ها اشاره شده است. معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد جمهوری اسلامی ایران در سخنانی پس از امضای این تفاهم نامه گفت: این تفاهم‌نامه راهبردی با هدف مشارکت عمیق دو کشور در حوزه استاندارد و مجامع بین‌المللی مرتبط به امضا رسید.

مهدی اسلام پناه افزود: با امضای این تفاهم نامه، همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف از جمله مبادلات مواد غذایی و کشاورزی تسهیل خواهد شد و تسهیلگری خوبی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و مبادلات دو کشوور در این عرصه صورت خواهد گرفت. در این آیین که با حضور حسین ملکی معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، معاونان سازمان های استاندارد دو کشور و همچنین اعضای نهاد صدور مجوز محصولات حلال در کشور روسیه نیز حضور داشتند، رئیس آژانس فدرال استاندارد فدراسیون روسیه بر تقویت همکاری های دوجانبه تأکید کرد و گفت: برای ما بسیار مهم است که جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به عنوان دو کشور شریک، مؤثرترین تعامل را در همه زمینه‌های همکاری ایجاد کنند.
شالیف با اشاره به روند رو به رشد مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال های اخیر گفت: برای تقویت همکاری‌های صنعتی ، سرمایه‌گذاری ، اقتصادی و تجاری، هماهنگ کردن استانداردها ضروری است که امضای این سند همکاری، چشم انداز همکاری ها و تعامل دو کشور را در سال های آینده ترسیم می کند.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران که یکشنبه به دعوت همتای روس خود به مسکو سفر کرده است، در ادامه این سفر علاوه بر دیدار با رئیس شورای مفتیان روسیه درباره صنعت حلال، از برخی موسسات ارزیابی استاندارد روسیه در حومه مسکو نیز بازدید خواهد کرد .
روسای سازمان‌های ملی استاندارد ایران و روسیه پیش از این، شهریورماه سال ۱۴۰۱ در حاشیه مجمع عمومی ایزو در ابوظبی امارات متحده عربی دیدار و رایزنی کرده بودند.

به گفته رئیس آژانس فدرال استاندارد فدراسیون روسیه، این آژانس و سازمان ملی استاندارد جمهوری اسلامی ایران پیش از این در سال ۲۰۱۶ میلادی تفاهم نامه همکاری امضا و در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز با امضای تفاهم نامه ای جامع، نقشه راه همکاری های دو کشور را طراحی کرده بودند.

فهرست