برقراری عدالت مزدی با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. برقراری عدالت مزدی با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل

برقراری عدالت مزدی با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، به نقل از جهان صنعت: علیرضا میرغفاری نماینده کارگری در شورای عالی کار در واکنش به صحبت‌های وزیر کار مبنی بر اینکه «‌کسی که در کوره کار می‌کند با کسی که زیر کولر کار می‌کند باید متفاوت باشد» بیان کرد: اگر منظور وزیر کار ارزیابی و کاربینی شغل و تعیین مزد بر اساس کار است، باید بگویم کار طبقه‌بندی مشاغل همین است. طبق ماده ۴۸قانون کار، وزارت کار موظف است نظام ارزیابی و طبقه‌بندی مشاغل را با استفاده از استاندارد مشاغل و عرف مشاغل کارگری در کشور تهیه کند و به مرحله اجرا درآورد، اما این اتفاق معمولا نمی‌افتد و درخواست بسیاری از کارگران برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل رد می‌شود.
میرغفاری درباره اشتغال کارگران مجتمع‌های گاز پارس جنوبی افزود: یک نمونه واضح و مشخص از عدم اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل، وضعیت کارگران مجتمع‌های گاز پارس‌جنوبی است که سال‌ها برای برقراری طرح طبقه‌بندی مشاغل و بازنگری در آن تلاش می‌کنند، اما به خواسته‌هایشان توجهی نمی‌شود. وی ادامه داد: طبق قانون کار برای کار یکسان باید حقوق یکسان پرداخت شود، اما این قانون هم اجرا نمی‌شود. در پروژه‌های نفت و گاز اتفاقا کارگران پیمانکاری و عملیاتی که بیشترین کارهای تخصصی و فنی را انجام می‌دهند و زیر آفتاب و در هوای آلوده بدون وقفه و تعطیلی کار می‌کنند، نسبت به نیروهای رسمی که عمدتا زیر کولر می‌نشینند حقوق کمتری دریافت می‌کنند. این فعال کارگری تاکید کرد: برای برقراری عدالت مزدی نیاز به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است و با اجرای قانون کار می‌توان این عدالت را برقرار کرد، اما اراده‌ای برای اجرای قانون کار وجود ندارد.
میرغفاری در انتقاد از مدافعان اجرای طرحِ مزدِ منطقه‌ای گفت: باید به این موضوع هم توجه کنیم که در حال حاضر چه آن که به قول وزیر کار در کوره کار می‌کند و چه آن که زیر کولر کار می‌کند دستمزدی کمتر از نرخ واقعی سبد معیشت می‌گیرند. کارگران برای تامین معاش خانواده خود با مشکل مواجه هستند. نماینده کارگران در شورای‌عالی کار گفت: مسلم است کسی که حداقل دستمزد را می‌گیرد در مقابل کارگر متوسط‌بگیر وضع معیشت بدتری دارد، اما الان اوضاع به‌گونه‌ای است که حتی کارگری که بیشتر از حداقل دستمزد می‌گیرد هم نمی‌تواند از پس مخارج زندگی بربیاید.
کارگران برای امرارمعاش خود مجبورند مازاد ساعات کاری موظفی روزانه کار کنند و به مشاغل غیر‌رسمی رو می‌آورند تا بتوانند حداقل‌ها را برای خود تامین کنند. میرغفاری تاکید کرد: اگر قرار است مزد منطقه‌ای یا صنعتی تعیین شود ابتدا باید دستمزدها را به سطحی رساند که بتواند حداقل نیازهای یک کارگر را تامین کند، بعد از این مرحله می‌توان در مورد مزد منطقه‌ای و فواید آن صحبت کرد. وی گفت: کسانی که از قانون کار صحبت می‌کنند تمام موارد قانونی را ببینند، نه بخشی از آن را. یادمان باشد که قانون کار قانون آمره و حمایتی است.

فهرست