تراز تجاری ایران و صربستان نسبت به روابط سیاسی رضایت‌بخش نیست

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. تراز تجاری ایران و صربستان نسبت به روابط سیاسی رضایت‌بخش نیست

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران ، عباس علی آبادی عصر دوشنبه در دیدار با ولادیمیر اورلیچ با بیان اینکه روابط تجاری وقتی عمیق می‌شود که ما به سمت روابط فنی و علمی برویم، گفت: تراز تجاری ایران و صربستان به نسبت سطح روابط سیاسی دو کشور رقم بسیار ناچیزی است و معتقدم مناسبات و ارتباطات ما حتماً منجر به توسعه روابط از سایر بخش‌ها خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ایران یک بازار مستقیم ۸۰ میلیونی دارد اما با توجه به روابط خوب همسایگی این بازار به ۴۰۰میلیون نفر می‌رسد که با توجه به اقتصاد بزرگ برخی کشورهای همسایه ایران، این فرصت برای صربستان بسیار مطلوب است.

علی آبادی با اشاره به کمیسیون مشترک ایران و صربستان گفت: در کمیسیون مشترک قبلی ایران و صربستان در سال ۱۳۹۷ اسناد قابل توجهی در زمینه‌های مختلف تبادل شده است و در آستانه اجلاس پاییز می‌توانیم موضوعات بیشتری در دستور کار قرار داده و آمادگی داریم سرمایه‌گذاران صرب را بپذیریم تا به صورت مشترک سرمایه گذاری کنیم.

وزیر صمت تاکید کرد که در زمینه پتروشیمی، حمل و نقل، خودروسازی، نفت و گاز و به ویژه گردشگری ایران و صربستان قابلیت همکاری های مناسبی را دارند.

وی با بیان اینکه دنیا در حال تجربه‌های جدید است و انقلاب صنعتی نسل چهارم و پنجم در حال وقوع است، ‌ تصریح کرد: روابط نیز باید هم تراز با این پیشرفت‌ها شکل بگیرد و جمهوری اسلامی ایران هم در این زمینه‌ها رشد خوبی داشته است.

علی آبادی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری ایران و صربستان تصریح کرد: اقلیم زیبا و ظرفیت‌های خوب ایران ارزشمند است ضمن اینکه ۴۰ سال سابقه مبارزه با استکبار و بیش از ۲۵۰۰سال سابقه تمدنی دارد که برای مردم صربستان عبرت آموز است.

علی آبادی خاطرنشان کرد: در زمینه داروهای گیاهی، تولیدات فرهنگی و تامین نیازهای مختلف با توجه به اقلیم خوب ایران ظرفیت های بالایی داریم و انجمن‌های فعال ما در این زمینه آماده همکاری هستند. ضمن اینکه در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی نیز آماده همکاری با صربستان هستیم و البته گردشگری سلامت هم میتواند بهانه خوبی برای گسترش روابط باشد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی از جمله مپنا یک برند معتبر در حوزه انرژی در دنیا هستند و بیش از ۲۰۰محصول مدرن دارد.

فهرست