جزییات تجارت یکطرفه ایران با الجزایر در سال گذشته

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. جزییات تجارت یکطرفه ایران با الجزایر در سال گذشته

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران دو روز پیش احمد عطاف، وزیر امور خارجه الجزایر به دستور رئیس جمهور این کشور به ایران سفر کرد و وارد تهران شد. این مقام دیپلماتیک در ۲۴ ساعت گذشته دیدارهای  مختلفی با همتای ایرانی خود یعنی امیرعبداللهیان و رئیس جمهور کشورمان داشت. در دیدار عطاف با سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کرد و وزیر امور خارجه الجزایر ضمن ابلاغ سلام از سوی رئیس جمهور کشورش به رئیسی، آمادگی کامل الجزایر را برای گسترش ارتباط با ایران اعلام کرد.

بر اساس این آمارهای رسمی در سال گذشته وارداتی از الجزایر نداشتیم که البته در سال‌های گذشته نیز این آمار بسیار ناچیز یا نزدیک به صفر بوده است. به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ این عدد ۴۴۰۱ دلار بوده و در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۵۰ هزار دلار!

صادرات ایران به الجزایر اما با وجود روند کاهشی در سال گذشته در زمینه محصولات معدنی، کشاورزی و صنعتی بوده است که نشان از وجود پتانسیل برای تقویت آن در سال جاری و سال آینده دارد.

در سال گذشته بیش از ۱۴ میلیون و ۸۴۶ هزار دلار صادرات محصولات مختلف به الجزایر صورت گرفته است که حدود ۸۰ درصد نسبت به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ کاهش را از نظر ارز دلاری نشان می‌دهد.

در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ شش کالا با کد تعرفه‌های مختلف به الجزایر صادر شده بود که در این میان «انگور بی دانه (انگور خشک کرده)» رتبه اول را در این جدول کسب کرد. چرا که تاجران این کشور با ۱۱ میلیون و ۲۴۹ هزار دلار در واقع بیش از ۷۷ درصد خرید خود از ایران را به این کالا اختصاص دادند. «شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج، که در جای دیگر ذکرنشده» نیز در رتبه دوم صادرات به الجزایر قرار گرفت.

فهرست