دبیرکل هیئت امناء خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران: ضرورت حمایت همه‌جانبه دولت از توسعه صنایع کوچک

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. دبیرکل هیئت امناء خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران: ضرورت حمایت همه‌جانبه دولت از توسعه صنایع کوچک

ضرورت حمایت همه‌جانبه دولت از توسعه صنایع کوچک

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران، به نقل از ایراسین: دبیرکل هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران گفت: حمایت همه‌جانبه دولت از صنایع کوچک گسترش تولید و اشتغال را به همراه دارد. با راهنمایی و نظارت وزارت صمت، صنایع کوچک در زمینه موقعیت‌یابی، خرید تجهیزات، تأمین مواد اولیه، تولید و صادرات هدایت و رهبری شوند.

رضا امیدوار تجریشی دبیرکل هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به اهمیت صنایع کوچک اظهار کرد: زنجیره تامین و تولید از صنایع کوچک آغاز می‌شود و به صنایع متوسط و بزرگ منتهی می‌شود. در دنیا تعاریف مختلفی از صنایع کوچک و متوسط وجود دارد به عنوان مثال در ایران صنایع با اشتغال زیر ۵۰ نفر به عنوان صنایع کوچک به حساب می آید اما در ژاپن صنایع با سقف اشتغال سیصد نفر کوچک قلمداد می‌شود.

وی افزود: صنایع کوچک با برخورداری از فرهنگ سازمانی چابک، تکنولوژی روز و سیستم تولید انعطاف پذیر می‌توانند محصولات خود را با قیمت کمتر و کیفیت مطلوب تولید و روانه بازار کنند.

دبیرکل هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران خاطرنشان کرد: صنایع کوچک در ایران نسبت به صنایع بزرگ از قدمت و سابقه بیشتری برخوردار است و پیشینه آن به بازارهای اولیه در هر شهر برمی‌گردد. هم اکنون صنایع کوچک و متوسط کشور در ۵۰۹ شهرک و ۳۳۸ ناحیه صنعتی مشغول به فعالیت هستند و زمینه اشتغال مستقیم نزدیک به یک میلیون نفر را فراهم ساخته‌اند.

تجریشی تاکید کرد: دولت از طریق تامین مالی، ایجاد مشوق‌های حمایتی و باز کردن گره‌های بروکراسی اداری در زمینه احداث و توسعه صنایع کوچک می‌تواند کمک بزرگی به گسترش تولید و اشتغال کشور کند.

وی در ادامه گفت: با تقویت برندینگ و افزایش ظرفیت بازرگانی صنایع کوچک بایستی در زمینه تامین مواد اولیه تا صادرات کالا به این صنایع کمک گردد و از تجربیات پیشکسوتان و اساتید صنعت در این موضوع کمک گفت.

تجریشی بیان داشت: سابقه ایران در مسیر ترانزیتی مانند جاده ابریشم درخشان است و با احیا جاده ابریشم که توسط دولت چین در حال انجام است و با توجه به قرارداد ۲۵ ساله ایران چین می‌توان در جهت تقویت صنایع کوچک برای صادرات محصولات گام‌های بزرگی را برداشت.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال خودروسازی در دنیا یک صنعت بزرگ به حساب می‌آید که از ظرفیت صنایع کوچک و متوسط بهره‌مند می‌شود، با حمایت و به‌روزرسانی صنایعی که در زمینه تولید قطعات خودرو فعال هستند می‌توانیم به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان قطعات خودرو در منطقه تبدیل شویم.

دبیرکل هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران افزود: دولت با رفع موانع و تسهیل فرایندهای اداری و بوروکراسی امکان دریافت تسهیلات از شبکه بانکی را آسان و تسریع کند تا صاحبان صنایع کوچک بتوانند وام مورد نیاز خود برای خرید تجهیزات و مواد اولیه در کمترین زمان دریافت کنند و درگیر پیچ و خم اداری و زمانبر نشوند، همچنین با پشتیبانی در زمینه بازاریابی و فروش محصولات صنایع کوچک به تامین مالی این بنگاه‌ها کمک کرد.

وی ادامه داد: تمام ارگان‌های دخیل جهت حمایت همه‌جانبه از صنایع کوچک در این زمینه یکپارچه شود و با راهنمایی و مشاوره و نظارت وزارت صمت، صنایع کوچک در زمینه موقعیت‌یابی، خرید تجهیزات، تأمین مواد اولیه، ساخت و تولید و صادرات هدایت و رهبری شوند.

تجریشی تاکید کرد: حمایت چندجانبه دولت در زمینه های مختلف باید صورت بگیرد. در زمان احداث هر واحد صنعتی خوشه صنعتی و آمایش سرزمینی سرلوحه کار قرار گیرد و در جهت کاهش هزینه حمل و نقل و تامین مواد و تجهیزات به درستی محل ساخت و توسعه صنایع انتخاب گردد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار ساخت و توسعه شهرک‌های صنعتی در زمینه تامین زیرساخت‌های لازم مانند حمل و نقل، ترابری تولید، مسکن کارگران، تجهیز صنایع و آموزش نیروها اقدام کند و زنجیره به صورت متوازن تامین کند.

رضا امیدوار تجریشی تاکید کرد: ظرفیت سازمان‌ها به صورت همه‌جانبه در اختیار توسعه صنایع کوچک قرار گیرد و دولت از ظرفیت وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، صمت و بانک مرکزی و غیره در زمینه آموزش عملی و فنی و حرفه‌ای، تسهیلات مالی، هدایت و مشاوره و کوچینگ صنایع استفاده کند.

دبیرکل هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران یکی از مشکلات اساسی در صنایع کشور را کمبود نیروی مهارت‌دیده دانست و افزود: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیشتر در مباحث علمی تبحر دارند اما در اجرا از مهارت لازم برخوردار نیستند. با وجود مراکز فنی حرفه ای و آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های متعدد دانشگاهی نباید صنعت در به‌روزرسانی مشکل داشته باشد لذا نیاز است دانشگاه در دل کار و صنعت حضور داشته باشد تا بتواند خوراک فناوری و نوآوری صنایع را تامین کند.

وی در ادامه گفت: با آموزش و تقویت مهارت‌ نیروی انسانی در صنایع کوچک به افزایش بهره وری و کارآمدی صنایع کمک کرد در غیر این صورت با تداوم وضع موجود در سال‌های آتی با بحران نیروی کار مواجه می‌شویم.

فهرست