سرمایه‌گذاران خارجی‌ را سهامدار کنیم تا ماندگار شوند

  1. خانه
  2. اخبار
  3. سرمایه‌گذاران خارجی‌ را سهامدار کنیم تا ماندگار شوند

 

عضو هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با اشاره به اینکه برای حفظ قراردادها با شرکت‌های خارجی باید آنها را در سهام شریک کنیم، گفت: نباید صرفا به خرید قطعات از شرکت‌های خارجی اکتفا کنیم، بلکه با سهامدار کردن آنها باید تولید داخل را تقویت کنیم.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، رضا امیدوار تجریشی گفت: امید است با توجه به تغییرات در سیاست خارجی، آمریکا به تعهدات خود بازگردد اما با سرعتی که انتظار می رود این اتفاق رخ نمی دهد.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی بازار ناشی از همین رفتارهای سیاسی است، افزود: اگر در برجام نمانیم و آمریکا و اروپا نیز به تعهدات خود عمل نکنند، قطعا ممکن است ما دچار تورم شدید و رکود بیشتری شویم اما بازار بسیار خوشبین و امیدوار است.

امیدوار تجریشی ادامه داد: اکنون بازار و تصمیم‌گیری‌ها منتظر پاسخ به این سوال است که آیا این توافق به سرانجام می‌رسد یا خیر؟ اگر نرسد، توسعه‌ سخت‌تر می‌شود اما اگر این اتفاق رخ دهد و ما بتوانیم توافق کنیم، تحریم‌ها برداشته شود، پول‌های بلوکه شده آزاد شود، فروش نفت افزایش یافته و تجارت ما رونق پیدا کند، اتفاق خوبی رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها از بروکراسی اداری ایران در زمینه سرمایه‌گذاری گله دارند، افزود: از مجلس انتظار می‌رود در این زمینه همکاری کرده و موانع را از پیش روی سرمایه‌گذاران بردارد.

عضو هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با اشاره به اینکه اقتصاد در کشورهای اروپایی خصوصی است و دولت‌ها تصمیم‌گیر نیستند، گفت: در واقع بخش خصوصی برای دولت تصمیم می‌گیرد و چون کشورها می‌بینند که بازار بزرگتری به نام آمریکا وجود دارد، برای از دست ندادن این بازار ترجیح می‌دهند بازار 80 میلیون نفری ایران را کنار بگذارند و بازار 300 تا 400 میلیون نفری آمریکا را حفظ کنند.

وی ضمن تاکید بر اینکه ایران 42 سال است که در تحریم به سر می‌برد، اظهار کرد: با توجه به این شرایط قطعا کشورهای دیگر منافعی در ایران ندارند و اگر ما بخواهیم آنها را درگیر کنیم، باید مانند ترکیه یا کشورهای دیگر منافع آنها را در سرمایه‌گذاری‌ها لحاظ کنیم.

امیدوار تجریشی افزود: به عنوان مثال ترکیه درصد بالایی از سهام سرمایه‌گذاری را به رنو فرانسه ارائه کرده، با این شرط که از نیروی کار ترکیه استفاده شود و این، پیشنهاد بسیار خوبی است.

وی با اشاره به اینکه دولت ایران باید شرکت‌های چندملیتی را با محور تولید- نه بازرگانی- درگیر اقتصاد کند، گفت: به عنوان مثال اگر رنو فرانسه وارد بازار ایران می‌شود، باید سرمایه‌گذاری آن را تبدیل به سهام کنیم، نه اینکه صرفا به ما قطعه بفرشند. اگر فقط فروشنده باشد، ممکن است امروز باشد و فردا نباشد، بنابراین باید آنها را سهامدار کرد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: حتی می‌توان تعدای از شرکت‌های آمریکایی را که وابسته به دولت این کشور نیستند، درگیر کنیم. از آنجا که نظام آمریکا سرمایه‌داری است، هر جا برایش منافعی وجود داشته باشد، قطعا حضور می‌یابد.

وی با بیان اینکه نباید با سرمایه‌گذاری خارجی بخش تولید داخلی را فراموش کرد، افزود: متاسفانه وقتی سرمایه‌گذار خارجی وارد کشور می‌شود، تولیدکننده داخلی را فراموش می‌کنیم، این در حالی است که اگر محصولی وارد کشور می‌شود، باید منجر به تقویت تولید داخل شود. این یک زنجیره است و باید به آن توجه کرد.

منبع: اکسپورتنا

فهرست