عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: نمایندگان حوصله رسیدگی به قانون تجارت را نداشتند

  1. خانه
  2. اخبار
  3. عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: نمایندگان حوصله رسیدگی به قانون تجارت را نداشتند

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتوگو در خصوص نگرانی های بخش خصوصی درباره لایحه جدید تجارت با حمید رضا صالحی رئیس کمییسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران و آرمان خالقی عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت به روی آنتن رفت.

حمید رضا صالحی در آغاز با اشاره به قانون قدیمی تجارت که همه اقدامات بر اساس آن تاکنون انجام شده است، گفت: تصمیم گرفته شده است که در این قانون تجدید نظر صورت بگیرد و اصلاحاتی انجام شود. برای این مهم باید قانون قبلی را بررسی کنیم و هر قسمتی که مشکل دارد را اصلاح کند.

وی درباره قانون سابق اظهار داشت: بخش خصوصی تا کنون مشکل خاصی با این قانون نداشته است و تا به امروز چالش کمتری با این قانون داشته است اما امروز ناگهان قصد دارند این قانون را کنار بگذارند در حالی که در انتقال آن به صحن مجلس خیلی عجله شده است و مواد آن نیز با سرعت مصوب شده است در حالی که هزار و ۲۰۰ ماده داشته است.

رئیس کمییسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: نماینده بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی در صحن مجلس جایی ندارد و بنابراین نمی تواند درباره قانون جدید تجارت اظهار نظر یا اعتراضی کند.

وی تاکید کرد: قانون جدید تجارت قبل از اینکه مصوب شود باید توسط نمایندگان بخش خصوصی چکش کاری می شد. در قانون جدیدی که مشاهده کرده ایم، ابهامات بزرگی دارد و خیلی از مفاد این قانون به عرف استناد شده است. قانونی که به عرف استناد کند جای تفصیر زیادی خواهد داشت. همچنین در قانون سابق تاجر تعریف شده است اما در قانون جدید تعریفی از تاجر وجود ندارد و تنها کسب و کار را تعریف کرده است.

آرمان خالقی در ادامه با اشاره به اینکه لایحه اصلاح قانون تجارت از ۱۲ سال پیش مطرح بوده است، گفت: سه مجلس روی این قانون قرار بود کار کنند و اینک که سال پایانی مجلس فعلی است، با بررسی سریع این قانون در حقیقت خواستند این قانون را جمع کنند.

وی بیان کرد: وقتی لایحه به مجلس آمد، کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی بررسی کننده این قانون تعیین شد در حالی که موضوعات قانون تجارت، فقط مسئله حقوق دانان نیست و همه بخش ها نیز باید نظرشان را در این موضوع ارائه می کردند و به همین جهت بسیاری از کمیسیون های اقتصادی باید ورود می کردند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کمیسیون های اقتصادی مجلس نسبت به لایحه اصلاح قانون تجارت جدی نبودند، عنوان کرد: مواد قانون تجارت جدید بیش از هزار و ۲۰۰ ماده است و به نظر می رسید نمایندگان حوصله رسیدگی به قانون تجارت را نداشتند.

وی ادامه داد: کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس چندین بار این لایحه را بررسی کرد اما باز هم آن را رها کردند. در این مدت، اتاق بازرگانی بارها پیگیری کردند که در جلسات حضور داشته باشد و ما نیز به عنوان خانه صمت، چندین بار درخواست کردیم در جلسات بررسی این قانون حضور داشته باشیم تا نظرات کارشناسی خود را ارائه دهیم اما به این درخواست نیز ترتیب اثر داده نشد.

فهرست