لزوم حذف تدریجی ارز ترجیحی/یارانه به مصرف‌کننده نهایی پرداخت شود

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. لزوم حذف تدریجی ارز ترجیحی/یارانه به مصرف‌کننده نهایی پرداخت شود

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران معتقد است با وجود اشتباه بودن اجرای طرح ارز ترجیحی، توقف این طرح باید به صورت تدریجی باشد، در غیر این صورت شاهد قیمت‌های افسار گسیخته و مهار نشدني خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، شاهرخ عباس‌زاده با انتقاد از تداوم اجرای سیاست ارز ترجیحی گفت: موجوديت ارز ٤٢٠٠ تومانی و به طور کلی، چندنرخی بودن ارز برای اقتصاد كشور مضر است زیرا باعث ايجاد امضاهاي طلايی و افزايش رانت ارزی مي‌شود كه دیدیم همین اتفاق هم افتاد.

وی افزود: سال ٩٧ كه موضوع اجرای ارز 4200 تومانی با هدف تامين كالاهاي ضروری كشور مصوب شد، مقرر شد این ارز در دسترس عموم بوده و بدون رانت، براي تامين كالاهاي ضروری استفاده شود تا از افزايش قيمت برخي كاهالا جلوگيری كند اما اجرای این طرح و چند نرخي شدن، باعث ايجاد مشكلات متعددی شد.

به گفته عباس‌زاده، ايجاد رانت ارزی، دريافت ارز و عدم واردات كالا، افزايش قيمت كالاهای ضروری، افزايش اختلاف در پرونده‌های ارزی بازرگانان و ايجاد تورم داخلی، برخی از مشکلاتی هستند که در اثر اجرای طرح ارز ترجیحی ایجاد شدند.

عضو هیات مدیره خانه صمت جوانان استان تهران با اشاره به مشکلات بیان شده، اجرای طرح ارز 4200 تومانی در سال 97 را اشتباه دولت قبل دانست و یادآور شد: اگرچه اجرای این طرح اشتباه بود اما اکنون نيز توقف يكباره آن، باعث افسار گسیخته شدن قيمت‌ها و ايجاد تورم قابل توجه و مهار نشدني در قيمت‌ها، به ویژه نرخ نهاده‌های دامی و در نهایت، افزایش نرخ مرغ و… خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر قرار است ارز ٤٢٠٠ تومانی حذف شود، این کار بايد به صورت تدريجی باشد، افزود: بهترين جايگزين برای این طرح، پرداخت يارانه به مصرف‌كننده نهايی به جای دلال و واسطه‌گران است .

عباس‌زاده یادآور شد: ادامه اجرای طرح ارز ٤٢٠٠ توماني، علاوه بر نارضايتی جامعه، شدت گرفتن روند مقروض شدن دولت به بانك مركزی را در پی خواهد داشت، ضمن اينكه به طور قطع، شاهد دريافت ارز بيشتر و كاهش واردات كالاهای اساسی خواهيم بود.

 

در همین رابطه بخوانید:

رانت ارز ترجیحی در جیب گروهی کوچک

فهرست