مطالبه بخش خصوصی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

  1. خانه
  2. اخبار
  3. مطالبه بخش خصوصی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

تصمیم گیری در خصوص تعطیلات آخر هفته از کجا کلید خورد؟

دولت سیزدهم لایحه‌ای با عنوان «اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری» به مجلس ارسال کرد. طبق این لایحه ساعت کار کارمندان از ۴۴ ساعت در هفته به ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه کاهش می‌یابد؛ به این ترتیب تعداد روزهای کاری در هفته به پنج روز تقلیل یافته و کمیسیون اجتماعی مجلس تصمیم گرفت تا پنجشنبه‌ها و جمعه ها تعطیل شود و ناهمگونی بین تهران و شهرستان ها در این زمینه برطرف شود.

موافقان و مخالفان چه می گویند؟

موافقان می گویند در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای دنیا، تعطیلات هفتگی شامل روزهای «شنبه و یکشنبه» بوده که در صورت تعطیلی «پنجشنبه و جمعه» در ایران، ایام کاری مشترک با دنیا به سه روز در هفته کاهش و بالتبع ضمن تشدید خسارات ناشی از تحریم و منزوی کردن ایران و تضعیف مراودات و مبادلات تجاری و اقتصادی کشور، به آثار و تبعات جبران‌ناپذیری بر تولید ناخالص داخلی، تجارت خارجی ایران و برخی از ارکان توسعه پایدار در کشور منتج خواهد شد.

مخالفان می گویند که شنبه برای یهودیان روز تعطیل است و تعطیلی شنبه‌ها در میهن اسلامی باعث ترویج فرهنگ باطل می‌شود. و معتقند پنج‌شنبه برای ایرانیان یک روز فرهنگی و دارای مناسکی است و در خصوص روز پنج‌شنبه نیز روایات اسلامی زیادی وجود دارد.

مطالبه خانه صمت جوانان ایران برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، به عنوان بزرگترین تشکل جوانان فعال در بخش خصوصی، تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه را مطالبه جدی اعضاء خود می داند و از این روی با ارسال نامه های جداگانه ای به ریاست محترم جمهور و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی مراتب اعتراض خود را اعلام و ضرورت هماهنگی تعطیلات در ایران با سایر کشورها را تأکید نمود.

فهرست