تولید و تجارت در هفته‌ای که گذشت/ 8 دستور رئیس‌جمهور به خودروسازان

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. تولید و تجارت در هفته‌ای که گذشت/ 8 دستور رئیس‌جمهور به خودروسازان

بازدید سرزده رئیس‌جمهور از ایران‌خودرو و صدور 8 دستور، نهایی شدن صدور مجوز کسب و کار 6 دستگاه و تعلل 24 دستگاه دولتی، بازپس‌گیری زمین‌های صنعتی راکد، افتتاح خانه‌ نوآوری و فناوری ایران در عراق و ارمنستان، واگذاری مجوز معادن تعطیل از طریق بازار سرمایه، معافیت مالیاتی کارگاه‌های دارای ۵ کارگر، تخصیص تسهیلات اشتغال‌زایی قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان، ابلاغ اجرای طرح ویژه نظارتی نوروز و رمضان 1401، آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه تولید خودرو در ارمنستان و واگذاری معادن از طریق مزایده، برخی از مهم‌ترین خبرهای صنعت، معدن و تجارت کشور در هفته گذشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، رئیس جمهور صبح چهارشنبه به طور سرزده از پارکینگ‌ها و خط تولید ایران خودرو بازدید کرد و در جریان مشکلات این شرکت تولیدی قرار گرفت و ۸ دستور برای کمی و کیفی سازی خودرو صادر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی پس از حضور در این کارخانه تولیدی، 8 دستور صادر کرد، از جمله اینکه سازوکارهای لازم به منظور تولید و عرضه حداقل یک خودرو اقتصادی با ساختار به روز فراهم شود، در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید ۳ خودرو قدیمی متوقف و ۳ خودرو جدید با کیفیت مطلوب تولید و عرضه شود، هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقا ممنوع است و دستگاه‌های مسئول موظفند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پرمصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله کنند.

نهایی شدن صدور مجوز کسب و کار 6 دستگاه و تعلل 24 دستگاه دولتی

اطلاعات به دست آمده از وضعیت صدور مجوزهای کسب‌وکار نشان می‌دهد 6 دستگاه، تکالیف قانونی خود را انجام داده‌اند و 24 دستگاه وضعیت رو به رشدی برای نهایی کردن مجوزها و صدور آن از طریق درگاه ملی مجوزها ندارند.

به گزارش فارس، گزارش میزان پیشرفت دستگا‌ه‌ها در تسهیل شرایط صدور مجوزهای کسب و کار تا 7 اسفند نشان می‌دهد وزارت گردشگری، وزارت اقتصاد، سازمان انرژی اتمی، سازمان غذا و دارو، وزارت ورزش و جوانان و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مجوزهای خود را نهایی کرده‌اند و قرار است حداکثر تا 10 اسفند صدور مجوزهایشان به درگاه ملی مجوزها متصل شود.

بازپس‌گیری زمین‌های صنعتی راکد

معاون وزیر صمت از تلاش برای رفع چالش‌های حقوقی مشکلات آن دسته از صاحبان صنایع به دلیل شرایط اجتماعی و محیطی، امکان ساخت و بهره برداری از زمین‌های صنعتی خود را نداشته‌اند، خبر داد.

به گزارش  وزارت صنعت، معدن و تجارت، علی رسولیان گفت: شماری از صاحبان صنایع به علت بروز مشکلات ناشی از شرایط اجتماعی و محیطی، امکان ساخت و بهره برداری از اراضی صنعتی خود را نداشته‌اند که در تلاشیم با اتخاذ تدابیری برای رفع چالش‌‍‌های حقوقی در چارچوب قوانین موضوعه، بستر لازم را برای تداوم فعالیت صنعتگران فراهم کنیم.

خانه‌ نوآوری و فناوری ایران در عراق و ارمنستان افتتاح می‌شود

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در افتتاحیه پنجمین خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران‌ در کشور ترکیه گفت: پس از این دفتر، خانه‌های نوآوری و فناوری ایران در کشورهای عراق و ارمنستان افتتاح می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهدی قلعه‌نویی افزود: تاکنون دفاتر روسیه، سوریه، چین و کنیا افتتاح شده‌اند.

واگذاری مجوز معادن تعطیل از طریق بازار سرمایه

وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف به واگذاری مجوزهای معادن تعطیل در اختیار خود از طریق بازار سرمایه شد.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، بندهای الحاقی ۲ و  ۳ در تبصره ۷ لایحه را بررسی کرده و آن ها را به تصویب رساندند.

بر اساس بند الحاقی ۳ در تبصره ۷ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است نسبت به واگذاری مجوزهای معادن تعطیل در اختیار خود از طریق بازار سرمایه و بعد از اهلیت‌ سنجی به اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام کرده و یا در قالب شرکت های سهامی عام طرح (پروژه) از طریق بازار سرمایه واگذار کند.

ابلاغ اجرای طرح ویژه نظارتی نوروز و رمضان 1401

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، طی بخشنامه‌ای به سازمان‌های صمت استان‌ها، اجرای طرح ویژه نظارتی نوروز و رمضان 1401 در سراسر کشور را ابلاغ کرد.

به گزارش سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، عباس تابش با ابلاغ طرح ویژه نظارتی نوروز و رمضان 1401 گفت: این طرح با رویکرد نظارت بر اجرای صحیح طرح درج قیمت تولید کننده بر کالاها و توجه به اقلام ضروری مردم در ایام پایانی سال از 10 اسفند در سراسر کشور آغاز شده و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

معافیت مالیاتی کارگاه‌های دارای ۵ کارگر

نمایندگان مجلس در بررسی های بودجه ای، معافیت مالیاتی کارگاه‌های دارای ۵ کارگر را ابقا کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در بررسی بودجه ۱۴۰۱ در بخش درآمدی جزء۱ بند «و» تبصره ۱۷ و بند الحاقی ۹ آن را تصویب کردند.

جزء۱ بند «و» تبصره ۱۷ می گوید: کارگاه‌های مشمول قانون «معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایانی که حداکثر 5 نفر کارگر دارند مصوب ۱۳۶۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن» که پنج سال و کمتر از آن مشمول معافیت مذکور بوده‌اند کماکان مشمول معافیت بیست درصدی (۲۰%) مندرج در قانون مذکور خواهند بود و برای سنوات بیش از پنج سال، سه درصد (۳%) از معافیت بیمه‌ای فوق در سال ۱۴۰۱ کسر می‌شود.

آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه تولید خودرو در ارمنستان

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با وزیر اقتصاد ارمنستان گفت: چهار مسیر اصلی در کریدور شمال جنوب تعریف شده است که یکی از این مسیرها از ارمنستان عبور می‌کند و تقویت ترانزیت میان دو کشور در همین راستا باید انجام شود.

به گزارش شاتا، سیدرضا فاطمی امین با اشاره به استقرار تعداد زیادی از ارامنه در سراسر دنیا گفت: تولید مشترک در خودرو و لوازم‌خانگی با استفاده از این ظرفیت می‌تواند به سراسر جهان صادر شود.

تخصیص تسهیلات اشتغال‌زایی قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تسهیلات اشتغال‌زایی این صندوق در راستای افزایش اشتغال و کمک به توسعه شرکت‌های دانش بنیان و به صورت قرض‌الحسنه به این شرکت‌ها تخصیص می‌یابد.

به گزارش ایسنا، علی وحدت در نشست مشترک صندوق نوآوری و شکوفایی با مدیرعامل یکی از بانک‌های قرض‌الحسنه کشور با اشاره به اینکه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از وظایف ذاتی صندوق نوآوری است، گفت: صندوق نوآوری فقط در حوزه تسهیلات، بیش از ۲۰ نوع خدمت به شرکت‌های دانش بنیان اعطا می‌کند.
صادرکنندگان و تشکل‌ها به مجری اصلی بخش تجارت تبدیل می‌شوند

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از تغییر رویکرد دولت در بهره‌گیری از صادرکنندگان و تشکل‌ها به عنوان بازیگران اصلی حوزه تجارت خارجی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای خبر داد.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان پاک با اشاره به اینکه برنامه دولت در حوزه تجارت خارجی استفاده از بازیگران اصلی این حوزه است اظهار کرد: در سال جاری توانستیم به میزان خوبی از رشد صادرات دست پیدا کنیم، که این مهم به دلیل افزایش همکاری بخش خصوصی و تشکل‌ها بوده است.

واگذاری معادن از طریق مزایده

طبق بودجه ۱۴۰۱ واگذاری مجوزها و معادن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق مزایده عمومی و با احراز صلاحیت فنی و مالی متقاضیان انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، مجلس شورای اسلامی، بندهای «ز» و «ط» تبصره ۷ بودجه ۱۴۰۱ در بخش درآمدی را تصویب کرد.

بر اساس بند ط تبصره ۷ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است نسبت به واگذاری مجوزها و معادن از طریق مزایده عمومی و با احراز صلاحیت فنی و مالی متقاضیان اقدام کند.

فهرست