شورای شهر بیش از این که به اعضای متخصص و صاحب مدرک نیاز داشته باشد به مدیری نیاز دارد که مشورت پذیر باشد/ شورای شهر باید مغز متفکر شهرداری باشد

  1. خانه
  2. خانه‌های استانی
  3. شورای شهر بیش از این که به اعضای متخصص و صاحب مدرک نیاز داشته باشد به مدیری نیاز دارد که مشورت پذیر باشد/ شورای شهر باید مغز متفکر شهرداری باشد
اصلاح طلبان و کسانی که قرار است در لیست کاندیداهای شورای شهر قرار بگیرند لازم است برنامه منسجم و قابل اجرا داشته باشند و مردم نیز از کاندیداها برنامه منسجم طلب کنند. این افراد باید مقابل رانت خواری که متأسفانه در شوراهای شهر و روستا به مراتب دیده می شود ایستادگی کنند و خود نیز به دنبال سو استفاده از موقعیت . نباشد.

 

یکی از موضوعات اساسی در حوزه مدیریت شهر که تاثیری غیر قابل انکار بر توسعه پایدار شهری خواهد گذارد، نحوه تامین مالی شهرهاست. موضوعی که با توجه به مجموعه سیاست ها و شرایط حاکم بر سطوح گوناگون مدیریتی اعم از ملی و محلی، بخصوص پس از تصویب قانون خودکفایی شهرداری ها در سال 1362 ، رفته رفته به معضلی جدی و مانعی سخت برای دستیابی به توسعه شهری مبدل گشته است.

رضا امیدوار تجریشی در پی توافق هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران رضا امیدوار تجریشی به سمت دبیرکلی این خانه منصوب شد.امیدوار تجریشی دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته معماری و MBA با گرایش استراتژیک است.دبیرکل جدید خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در کارنامه موفق خود، خزانه داری خانه صنعت معدن تجارت جوانان ایران و مشاور اجرایی مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی را دارد.همچنین وی از سال ٩٢ عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن تجارت جوانان ایران، عضو هیات مدیره شرکت دژپاد بایگان و عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن تجارت جوانان استان تهران نیز بوده است. تجریشی عضو شورایاری منطقه دو تهران است.

مشروح گفت و گوی دیده بان ایران با رضا امیدوار تجریشی در ذیل آمده است:

دیده بان ایران : به عنوان یک کارشناس و عضو شورایاری ها یک کلانشهر مانند تهران با چه اولویت ها و مشکلاتی روبرو است؟

در حال حاضر شهر تهران با مشکلات متعددی روبرو است. یکی از مشکلات اساسی که شهر تهران به شدت با آن روبرو است این مسأله است که رشد این کلان شهر نا همگون و غیر استاندارد بوده است. شهر تهران در حالی بیست و پنجمین شهر پرجمعیت دنیا است که معضلات اجتماعی بسیاری در سطح این شهر وجود دارد و مسؤولین نتوانسته اند به درستی این مشکل را حل و فصل نمایند. با وجود این که در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما تأکید بسیاری بر معماری شهرها و زیباسازی آن ها شده است متأسفانه بافت ناهمگون شهر تهران مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان امور شهری قرار گرفته است که این مسأله در مدرن شدن شهری همچون تهران تأثیرگذار خواهد بود.

دیده بان ایران: اگر بخواهید حمل و نقل در تهران را با متحول کنیم؛ از چه راهی و جگونه می توان این کار را انجام داد؟

شهر مدرن شهری است که هزینه های زندگی و آمد و شد در آن کمتر باشد. در واقع اشخاص برای انجام یک کار اداری مجبور نباشند به نقاط مختلف شهر سفر کنند، که این امر از طریق تجمیع مراکز خدماتی و اداره‌جات محقق می‌گردد. به همین منظور لازم است دولت الکترونیک و شهروند الکترونیک در سطح اداره شهر بزرگی همچون تهران به طور کامل پیاده سازی شود تا شاهد شهری مدرن و الکترونیک باشیم تا مردم بتوانند بسیاری از کارهای اداری خود را از طریق شبکه IT انجام دهند.

دیده بان ایران: شهر مدرن از دیدگاه شما چیست و قرار است چگونه شهری باید باشد؟

الگوهای خوب و مناسبی برای بستر سازی شهر مدرن در سطح دنیا وجود دارد، شهرهایی همچون توکیو، شانگ‌های، سئول، سنگاپور و غیره نمونه های مناسبی از شهر مدرن هستندکه بروز ترین دستاوردهای بشریت در حوزه مدیریت شهری در این شهرها اجرایی می شود. حتی شاهد هستیم حمل و نقل، نظافت، معماری و غیره در این شهرها با سایر نقاط دنیا متفاوت است.

دیده بان ایران: چرا شوراهای شهر طی چهار دوره گذشته نتوانسته اند. بعد نظارتی خود را تقویت کنند؟

شورای شهر باید مغز متفکر شهرداری باشد و این که شورای شهر پس از گذشت چهار دوره نتوانسته بحث نظارتی شهر را به درستی انجام دهد، ناشی از این مسأله است که آن گونه که باید و شاید نتوانسته بحث نظارت بر شهردار را به خوبی انجام دهد. البته خلا های قانونی نیز در این بین وجود دارد که لازم است مجلس شورای اسلامی در مورد قوانین مربوط به شوراهای اسلامی شهر و روستا تجدید نظر کند.

دیده بان ایران: شهرداری تهران و کلانشهرها مشکل درآمد خود را با شهر فروشی برطرف می کنند. برای حل این مشکل چه رویکردی یک شورا می تواند در پیش بگیرد؟

در قانون برنامه های توسعه پنجم و ششم تأکید بسیاری بر درآمدهای مالیاتی دولت شده است. یکی از بندهای مربوط به درآمد مالیاتی، بحث مالیات بر ارزش افزوده است، که سهمی از آن به شهرداری تهران اختصاص می یابد. بیش از نیمی از درآمد مالیاتی کشور از طریق شهر تهران بدست می آید، همچنین 60درصد درآمدهای حاصل از جریمه های رانندگی می بایست به شهرداری اختصاص یابد. زمانی که این درآمد ها به درستی به دراختیار شهرداری تهران قرار نگیرد، شهرداری مجبور می شود برای جبران هزینه های خود به دنبال درآمدزایی از طرق مختلف باشد. شهر تهران در حالی تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور دارد که شهرداری تهران نتوانسته سهم خود را از این درآمده ها بدست آورد. البته شهرداری تهران می تواند با شرکت در فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در پروژه ها برای خود منبع درآمد ایجاد کند، البته این به این معنا نیست که به شهرداری اجازه دهیم برای جبران هزینه های خود زمین های شهری، تراکم و پاساژها را بفروش برساند. بلکه می توانند با جذب سرمایه های خارجی درآمد قابل توجهی کسب کنند که این کار نه تنها به شهر آسیب نمی رساند حتی به توسعه اصولی شهر نیز کمک می کند.

دیده بان ایران: برخی می گویند عضو شورای شهر باید متخصص باشد؟ آیا صرف داشتن تخصص در مسائل شهری مفید است؟

یکی از مسائلی که لازم است توجه ویژه ای به آن شود، شفاف سازی منابع درآمدی شهرداری تهران است، که این امر کمک ویژه ای به مدیریت هزینه های و درآمدهای شهر تهران می کند. به عنوان مثال همچنان مشخص و واضح نیست که درآمدهای حاصل از پارک‌ بان‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی و غیره در کجا هزینه می شوند. و یا مدیریت ضعیف فروشگاه شهروند باعث شده تا این فروشگاه با پتانسیل بالایی که در سطح شهر تهران دارد نتواند آن گونه که باید و شاید به رقابت با رقبای بخش خصوصی خود بپردازد. به همین لازم است تا کارشناسان اقتصادی بتوانند در سطح مدیریت شهری وارد شوند، زیرا بحث های اقتصادی در شهری همچون تهران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

دیده بان ایران: آیا حضور فعالان سیاسی؛ شورای شهر  را سیاسی خواهد کرد؟

شورای شهر تهران بخش های مختلفی همچون حمل و نقل، فرهنگی، اجتماعی، عمران، حقوقی، مالی و غیره دارد. شورای شهر بیش از این که به اعضای متخصص و صاحب مدرک نیاز داشته باشد به مدیری نیاز دارد که مشورت پذیر باشد، شهرهای مدرن جهان را به درستی و به صورت کامل بررسی کرده باشد و در حوزه خود نیز تخصص لازم را داشته باشد. به عنوان مثال زمانی که شما کابینه دولت انگلستان یا فرانسه را بررسی می کنید، متوجه می شود که در این دولت ها وزیر بهداشت پزشک نیست و لازم نیست که حتما پزشک باشد زیرا وزیر باید قبل از داشتن هر گونه تخصصی مدیر باشد. زیار مدیر توانا می تواند با مشورت گرفتن از چندین مشاور متخصص به مراتب عملکرد بهتری از یک مدیر صرفا متخصص داشته باشد.

حضور فعالان سیاسی به هر حال شور انتخابات شورای شهر را افزایش می دهد. زمانی که کشورهای دیگر و شهرهای مدرن آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم متوجه می شویم که کلان شهرها نقش بسزایی در امور سیاسی یک کشور ایفا می کند و نقش آن ها در زمان انتخابات ریاست جمهوری بیش از هر زمانی خود را نشان می دهد. اما لازم است همین فعالان سیاسی که قصد ورود به عرصه شهری دارند، قبل از هر اتفاقی مدیر باشند زیرا عرصه شورای شهر به مدیران توانمند نیاز دارد.

دیده بان ایران: آیا اصلاح طلبان با وجود تعدد شرکت کنندگان به لیست واحد می رسند؟

کار بسیار سختی است که اصلاح طلبان بتوانند لیست واحدی را برای انتخابات پیش رو ارائه دهند ولی چنین لیستی کمک بسیاری به مردم خواهد کرد. اما لازم است افرادی در این لیست قرار بگیرند که در کنار داشتن تخصص مدیر مقتدر و توانایی باشند تا بتوانند نقش نظارتی اعضای شورای شهر را به خوبی پیاده سازی کنند. حتی لازم است در این لیست جوانان کارآمد نیز قرار بگیرند تا با کسب تجربه برای آینده نیز بتوانند مسؤولیت هایی را بر عهده بگیرند. به هر حال لیست واحد می تواند بسیار برای اصلاح طلبان مفید و موثر باشد زیرا چند لیسته شدن جریان اصلاح طلبی تجربه خوبی برای آن ها نخواهد داشت.

دیده بان ایران: اصلاح طلبان چه برنامه ایی را برای اداره شهر در پیش بگیرند که مفید باشد؟

اصلاح طلبان و کسانی که قرار است در لیست کاندیداهای شورای شهر قرار بگیرند لازم است برنامه منسجم و قابل اجرا داشته باشند و مردم نیز از کاندیداها برنامه منسجم طلب کنند. این افراد باید مقابل رانت خواری که متأسفانه در شوراهای شهر و روستا به مراتب دیده می شود ایستادگی کنند و خود نیز به دنبال سو استفاده از موقعیت . نباشد.

فهرست